Ökoiskolai Programterv a 2018/2019-es tanévre

Az Ökoiskola célja, feladatai
Munkacsoport tagjai
Folyamatos feladat
Ökoiskolai programterv 2018/2019
Zöld eseménynaptár

ÖKOISKOLAI PROGRAMTERV A 2018/2019-ES TANÉVRE

Az Ökoiskola célja, feladatai

  • A szülők bevonása programjainkba, megnyerésük az ökoiskolai témákhoz, célokhoz.
  • Felvilágosító előadások szervezése a szülőknek és diákoknak a környezettudatos életmód kialakításának lehetőségeiről, hogy saját otthonukban is megtudják valósítani a környezettudatosságot.
  • Annak felismertetése, hogy a gazdasági, társadalmi és ökológiai folyamatok kölcsönösen függnek egymástól, hatással vannak egymásra.
  • Fenntarthatóság pedagógiai elve érvényesüljön az iskolai életben.
  • Környezeti nevelés témakörei segítségével, a tantárgyak közötti interdiszciplinális kapcsolat kialakítása.
  • Környezeti nevelés kapcsán, együttműködés keresése a szülőkön kívül egyesületekkel, helyi szervezetekkel.
  • Fenntarthatósággal kapcsolatosan a gyerekek kritikus gondolkodásának és problémamegoldó képességének fejlesztése.
  • A Natura 2000 programjának gyerekekkel való megismertetése. Iskolánkhoz közel eső Natura 2000 élőhelyek felkeresése. Jelölő fajok megismerése és megfigyelése környezetünkben.
  • Törekvés az iskola energiatakarékos és környezettudatos működtetésére.
  • A feladatok megoldásában a csapatmunka előtérbe helyezése, pedagógustársak megnyerése a közös munkához.

Munkacsoport tagjai:

  • Lázár Zoltán (igazgató)
  • Gesztesi Éva (igazgatóhelyettes)
  • Kohlman Péter (igazgatóhelyettes)
  • Sandrik Ágota (ökoiskolai koordinátor és biológia-kémia-környezetvédelem tanár)
  • Dobó Imréné (alsós munkaközösség)
  • Márta Zoltánné (magyar tanár és napközis nevelő)
  • Maróti-Virág Ágnes (természetismeret-földrajz-rajz tanár)
  • Gorzás Ágnes (szabadidő szervező)
  • Farkas Éva (technikai dolgozó)
  • Bukor Edit (könyvtáros)

Folyamatos feladat:

  • pályázatfigyelés és pályázatírás, a lehetőségek keresése és megragadása (ökoiskolai, környezetnevelési, környezetvédelmi, egészségnevelési témakörökben),
  • ökoiskolai megújító pályázat beadása,
  • ökoiskolai szemléletmód erősítése úgy a tanulókban, mint a szülőkben (szülők mint aktív közösség), kollégákban, technikai dolgozókban – a közös cél fontossága,
  • ökoiskolai értékrendek alkalmazási területeinek állandó kutatása.

ÖKOISKOLAI PROGRAMTERV 2018/2019

IDŐPONT FELADAT HATÁR-IDŐ FELELŐS KIT ÉRINT?
         
Szeptember        
Autómentes világnap (09.22.) 09.19. Sandrik Ágota term.tud.tehettség gond.tanulókat (6. és 8. osztály)
Mozdulj a klímáért” kampányhét 09.03-10.19. Dobó Imréné,Czékusné Démus Gabriella,Sandrik Ágota alsós és felsős tanulók
A Világ Legnagyobb Tanórája Programhoz csatlakozás – 17 Globális cél megismertetése játékos formában. Te is lehetsz világvédő 09.24-28. minden osztályfőnök kolléga iskolánk minden tanulóját
Kutatók éjszakája 09.28-29. Sandrik Ágota 8. osztályos tanulók
Papírgyűjtés megszervezése-Takarítási világnap (09.24.)

Az őszi iskolai papírgyűjtés reggel 8.00-órától 16.00-ig tart. A Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft.-vel együttműködve ezen a napon papír hulladékot gyűjtünk. A gyűjtésből befolyt pénzt, szétosztjuk az osztályok között.

09.24. Gorzás Ágnes DÖK minden tanulót és szülőt
       
Szüreti időszak 09.01-09.30. Alsós munkaközösség minden alsós és 5. osztályos tanulót
         
Október Dorozsmai „Tökfesztivál”Délutáni foglalkozás keretében a napközis csoportokkal részt veszünk a hagyományosan megrendezésre kerülő Dorozsmai Tökfesztiválon. Előzetesen rajzokat készítenek a gyerekek, melyeket kiállítanak a szervezők. Délután a fesztivál színpadán őszi verseket adnak elő diákjaink. A rendezvényen bekapcsolódunk a kreatív tevékenységekbe, tököt faragunk, szalmabábut készítetünk, agyagozunk, kipróbálhatják az arcfestést és az íjászatot is. 10.12. Gorzás Ágnesnapközis pedagógusok napközis csoportok
Természettudományos kalandtúra – SZERETED Labor szervezésében 10.12. Dobó Imréné 4. és 8. osztályos tanulók
Zenei világnapi koncert a dorozsmai plébánia templomban 10.02. Gorzás Ágnes minden tanulót és pedagógust
Állatok világnapjaMagyar Madártani Egyesület szervezésében rendhagyó környezet – és természetismereti órákon vesznek részt a tanulók. Madárbarát kert kialakítása, madarakkal kapcsolatos interaktív játékok és madárodú készítés. 10.04. alsós munkaközös-ség, Maróti-Virág Ágnes és Sandrik Ágota alsós tanulók és 5. osztályos tanulók
Madarak folyamatos megfigyelése – VN (10.04.-)A koncerthez kapcsolódóan madárhangok és hangszerek hangjának összehasonlítása, megfigyelése. egész évben Sandrik Ágota term.tud.tehettség gond.tanulókat (6. és 8. osztály)
Családi sportnap (10.06.)Szeptember utolsó szombatján kerül sor a Jerney iskola hagyományos családi sportnapjára. A délelőtt első felében a családok akadályversenyét rendezzük meg, melyet tanár-diák-szülő sportmérkőzések (labdarúgás, ping-pong) követnek. A szünetekben bemutatkoznak az iskolában működő külső egyesületek is (íjászat, judo, kézilabda, atlétika, mediBall, kettlebell, görkorcsolya, tánc (hiphop, társastánc)). A sportudvari program az osztályok hagyományos bográcsos főzésével, grillezésével egészül ki. 10.06. Gorzás ÁgnesBor ErvinPáll Bence

DÖK

minden pedagógus

minden tanulót és szülőt
       
Kézmosás világnapja (10.15)Takarékossági világnap (10.31.) 10.16-17. Sandrik Ágota term.tud.tehettség gond.tanulókat (6. és 8. osztály)
       
         
November Milyen a tudatos vásárló? 11. 14. Sandrik Ágota term.tud.tehettség gond.tanulókat (6. és 8. osztály)
Füstmentes világnap (11.17.)- egészségvédelmi vonatkozások 11. 21. SandrikÁgota term.tud.tehettség gond.tanulókat (6. és 8. osztály)
SzeReTeDlabor foglalkozások:-Az SZTE Gyakorló Gimnáziumában működő Szegedi Regionális Természettudományos Diáklaboratóriumot a TÁMOP-3.1.3-10/2-2010-0013 „Természetismereti tudástárral támogatott közoktatás fejlesztés”című projekt keretében hozták létre. Több éves együttműködési megállapodásunk részeként november a 7. a és 7.b (bónusz lehetőség esetén a 8. osztály is)osztály látogatott el a látványos kísérleteknek helyet adó laboratóriumba. A másfél-másfél órás interaktív foglalkozások alatt a tanulók a keverékek szétválasztásának módszereivel, továbbá a termikus kölcsönhatással ismerkedtek – játékos, interaktív formában. 11. hónapban Sandrik ÁgotaSzegi József 8. osztályostanulókat
Kísérletek kavalkádja 11.24. Sandrik Ágota és Szegi József 7. és 8. osztályos tanulók
Tolerancia VN (11.16.) 11. 28. Sandrik Ágota term.tud.tehettség gond.tanulókat (6. és 8. osztály)
         
December Karácsonyi kézműves kirakodó vásár (környezetbarát dekorációs anyagok felhasználása) 12.19. Ruzsa AnnaGorzás ÁgnesDÖK minden tanulót és szülőt
Karácsony a szeretet és megértés ünnepe. 12. 12. Sandrik Ágota term.tud.tehettség gond.tanulókat (6. és 8. osztály)
Adventi várakozás és koszorúkészítés,hagyományokAz ajándékozás öröme, módja, fontossága, „nagysága” 12.17-20. alsós munkaközösség, Mihállfyné Turzó Edit – hitoktató, osztályfőnökök alsós és felsős tanulók
         
Január Ünnepek után- Egészséges táplálkozás-azok a fölösleges kalóriák – „Sztárzöldségek” 01.03. Sandrik Ágota term.tud.tehettség gond.tanulókat (6. és 8. osztály)
Vallások világnapja (január harmadik vasárnapja)- vallás és hagyományok 01. 16. Sandrik Ágota term.tud.tehettség gond.tanulókat (6. és 8. osztály)
Veszélyes hulladékok elhelyezése és a szelektív hulladékgyűjtés jelentősége. 01.hónap Sandrik ÁgotaDÖK 7. és 8. osztályos tanulókat
         
Február Tisza élővilága (02.01.)-vizes élőhelyek világnapjaTisza vetélkedőn való részvétel 02. hónaptól Sandrik Ágota term.tud.tehettség gond.tanulókat (6. és 8. osztály)
Ökopolc rendezése a könyvtárban folyama-tos Bukor Edit minden tanulót
Farsang és busójárás hagyományai-jelmezek készítésénél újrahasznosítható anyagok felhasználása:Az alsó tagozatosok farsangján a nagy sikerre való tekintettel lehetőség nyílik arra, hogy jelmezüket csillámtetoválással egészítsék ki. Majd változatos, sokszínű, ötletes jelmezekkel vonulnak fel az osztályok, majd hip-hop táncstúdió bemutatója, játékos versenyfeladatok, zsákbamacska, farsangi álarc készítő verseny, majd táncmulatság színesíti a programot. 02.15.02.22. DÖK vezetők, alsós és felsős munkaközösség alsós tanulókat és szülőketfelsős tanulókat
         
Március Fenntarthatósági témahét 03.18-22. Maróti-Virág Ágnes és Sandrik Ágota és az iskola minden pedagógusa alsós és felsős tanulókat
Víz világnapja (03.22.)- Az alsó tagozatosok a Víz világnapjáról megemlékeznek.Felső tagozatosoknak játékos vetélkedő szervezése. 03.22. Dobó ImrénéMaróti-Virág ÁgnesSandrik Ágota

alsós és felsős munkaközösség

alsós és fölsős tanulókat
       
Fogyasztóvédelmi világnap (03.15.) 03.14. Sandrik Ágota felső tagozatos tanulókat
Boldogság VN (03.20.)- mi is a boldogság? 03.18-22. osztályfőnökök felső tagozatos tanulókat
         
Április Húsvéti kézműves kirakodó vásár-környezetbarát anyagok felhasználása-hagyományaink. A húsvéti kézműves vásáron elsőtől a nyolcadik évfolyamig a diákok és a szülői munkaközösségek előre terveznek és készítenek az ünnephez kapcsolható szebbnél szebb kézműves termékeket, s ezen a vásáron eladhatják azokat. Az alapanyagok felhasználásnál nagy hangsúlyt kap a természetes, környezetbarát anyagok használata s a „hulladékok” újrafelhasználásának lehetősége. Vannak ajtó, asztali díszek, húsvéti lapok, tojásfestő minták. A vásárból befolyt pénzt a közösségek saját céljaikra felhasználhatják. A vásár jó alkalom arra, hogy a gyerekek gazdasági ismereteket szerezzenek, felismerjék magukban a kreativitást, az alkotás örömét is.Részvétel az immár hagyományosan a Szegedi Árkádban megrendezésre kerülő óriás húsvéti tojásfestésben. 04.15. Ruzsa AnnaGorzás ÁgnesPolyák Tamásné

Gesztesi Éva

minden tanulót és szülőt
Föld világnapja (04.22.)-Ökológiai lábnyomunk elkészítéseA vetélkedő a gyermekek tudatos öko viselkedését célozza meg. A középpontban a környezettudatos egyén gondolkodásmódja és cselekedetei állnak. 04.24. Dobó Imréné,alsós munkaközösség alsó és felső tagozat csapatai
Papírgyűjtés megszervezése Az tavaszi iskolai papírgyűjtés reggel 8.00-órától 16.00-ig tart. A Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft.-vel együttműködve ezen a napon papír hulladékot gyűjtünk. A gyűjtésből befolyt pénzt, szétosztjuk az osztályok között. 04.29. Gorzás ÁgnesDÖK minden tanulót és szülőt
Világörökség magyar vonatkozásai-közvetlen környezetünk értékes épületeiA dorozsmai szélmalom megtekintése, mely Natura 2000-es érték 04.24. Sandrik Ágota term.tud.tehettség gond.tanulókat (6. és 8. osztály)
         
Május Dorozsma Maraton és Gyereknap (05.25.)Május 25-én szombaton ismét megrendezésre kerül a Jerney János Általános Iskola udvarán a rendezvény. Több száz családot várunk az immár hetedik alkalommal megrendezendő futófesztiválra és gyereknapra. A reggeli közös bemelegítés után kétféle útvonalon teljesíthetik majd a futótávot. A beérkezőket 10 asztalnál várjuk, hogy mindenkinek átadjuk a szponzorok által összeállított ajándékcsomagot, benne oklevelet, ásványvizet, almát. A futás után színes programok és bemutatók várják a gyerekeket és szüleiket. 05.25. Gorzás Ágnes és Nyikos Imre és Bor Ervin vezetésévelminden pedagógusDÖK minden gyerek
Madarak és fák napja (05.10.)Folyamatos madármegfigyeléseink eredményeinek összegzése hangsúlyosan kiemelve a Natura2000-es fajokat mint pl. kerti rozsdafarkú, búbos banka, seregély, tengelice, vadgerle, széncinege, fehér gólya, füsti fecske, búbos pacsirta, megyvágó… 05.08. Sandrik Ágota term.tud.tehettség gond.tanulókat (6. és 8. osztály)
       
Biológiai sokféleség – Biodiverzitás napja 05.20-24. Maróti-Virág Ágnes, Lovász Richárd és Sandrik Ágota biológia és természetismeret órákon (5. -8. osztály)
Határtalanul- kirándulás:– magyarság élete, szülőföldön való megmaradás kötelékei és a legfontosabb értékek– a tervezett események célja, hogy diákjaink bővítsék történelmi és természeti ismereteiket, új kapcsolatok, barátságok szövődjenek. (Vajdaság). 05.16-18. Gorzás Ágnes 7. osztályos tanulókat és pedagógusokat
       
Dohányzásmentes világnap (05.31.) 05.29. Maróti-Virág Ágnes, Lovász Richárd és Sandrik Ágota biológia és természetismeret órákon (5. -8. osztály)
         
Június Környezetvédelmi világnap (06.05.) 06. 05. Sandrik Ágota term.tud.tehettség gond.tanulókat (6. és 8. osztály)
  Turisztikai és honismereti tábor Bükkszentkereszt 06.24-29. Lázár Zoltán, Gorzás Ágnes táborozó gyerekeket

Zöld eseménynaptár

Programneve Célja Feladata Ajánlott megvalósításiidőszak Felelős Bevontak köre(szülők is)
Autómentes világnap (09.22.) Figyelemfelhívás, elgondolkodta-tás. Kerékpározás és gyalogos közlekedés népszerűsítése. 09.19. Sandrik Ágota term.tud.tehettség gond.tanulókat (6. és 8. osztály)
Mozdulj a klímáért” kampányhét Klímaváltozás hatásai. Egyéni felelősségünk felismertetése. 09.03-10.19. Dobó Imréné,Czékusné Démus alsós és felsős tanulók
Állatok világnapja(„madarak” kiemelve MME előadóinak részvételével) figyelemfelhívás a környezetünkben élő madarakról való gondoskodásra, valamint a felelős madártartásra a madárbarát kert főbb ismérveinek megismerése, madárodú készítése 10.04. Dobó Imréné, czékusné Démus Gabriella, Maróti-Virág Ágnes, Sandrik Ágota 2-5. osztályos tanulók
Füstmentes világnap (11.17.)- egészségvédelmi vonatkozások a dohányzás és légszennyezés veszélyeiről való beszélgetés a káros, lehetséges következmények megismertetése 11. 21. Sandrik Ágota term.tud.tehettség gond.tanulókat (6. és 7. osztály)+ 8. osztályos tanulók
           
Vizes élőhelyek világnapja Tisza s más élővizeink haszna, s védelmének fontossága gyalogtúra, környezetünk megfigyelése, vízmintavétel 02-04.hó Sandrik Ágota term.tud.tehettség gond.tanulókat (6. és 8. osztály)
Víz napja ráébreszteni a gyerekeket, hogy a tiszta ivóvíz nem is olyan természetes víz használattal kapcsolatos pazarlási és takarékossági lista 03.22. Dobó Imréné , alsós munkaközösség, Maróti-Virág Ágnes,Sandrik Ágota minden tanuló + lelkesebb szülők
Fenntarthatósági témahét több szemszögből való megközelítése a fenntarthatóságnak gyerekek megmozgatása, úgy fizikailag mint szeellemileg 03.18-22. minden pedagógus, Sandrik Ágota minden tanuló
Föld napja tevékenységeink természetre gyakorolt hatásainak felismerése kiránduláson a megfigyelések gyűjtése a meghatározott szempontok alapján 04.24. Dobó Imréné alsós munkaközösség minden tanuló + lelkesebb szülők
           
Biológiai sokféleség világnapja élőlények sokfélesége és az életközösségek sérülékenysége közötti összefüggés keresés, még felfedezetlen élőlények környezetünkben a biológiai sokféleség védése és támogatása 05.20-24. Sandrik Ágota term.tud.tehettség gond.tanulókat (6. és 8. osztály)
Környezetvédelem világnapja mit tehetünk mi a környezetünkért, ötletbörze természettudatos gondolkodásmód felébresztése” 06. 05. Sandrik Ágota term.tud.tehettséggond.tanulókat (6. és 8. osztály)

>>> Vissza <<<