Az Ökoiskola célja, feladatai
Munkacsoport tagjai
Folyamatos feladat
Ökoiskolai programterv 2018/2019
Zöld eseménynaptár
ÖKOISKOLAI PROGRAMTERV A 2018/2019-ES TANÉVRE
- A szülők bevonása programjainkba, megnyerésük az ökoiskolai témákhoz, célokhoz.
- Felvilágosító előadások szervezése a szülőknek és diákoknak a környezettudatos életmód kialakításának lehetőségeiről, hogy saját otthonukban is megtudják valósítani a környezettudatosságot.
- Annak felismertetése, hogy a gazdasági, társadalmi és ökológiai folyamatok kölcsönösen függnek egymástól, hatással vannak egymásra.
- Fenntarthatóság pedagógiai elve érvényesüljön az iskolai életben.
- Környezeti nevelés témakörei segítségével, a tantárgyak közötti interdiszciplinális kapcsolat kialakítása.
- Környezeti nevelés kapcsán, együttműködés keresése a szülőkön kívül egyesületekkel, helyi szervezetekkel.
- Fenntarthatósággal kapcsolatosan a gyerekek kritikus gondolkodásának és problémamegoldó képességének fejlesztése.
- A Natura 2000 programjának gyerekekkel való megismertetése. Iskolánkhoz közel eső Natura 2000 élőhelyek felkeresése. Jelölő fajok megismerése és megfigyelése környezetünkben.
- Törekvés az iskola energiatakarékos és környezettudatos működtetésére.
- A feladatok megoldásában a csapatmunka előtérbe helyezése, pedagógustársak megnyerése a közös munkához.
- Lázár Zoltán (igazgató)
- Gesztesi Éva (igazgatóhelyettes)
- Kohlman Péter (igazgatóhelyettes)
- Sandrik Ágota (ökoiskolai koordinátor és biológia-kémia-környezetvédelem tanár)
- Dobó Imréné (alsós munkaközösség)
- Márta Zoltánné (magyar tanár és napközis nevelő)
- Maróti-Virág Ágnes (természetismeret-földrajz-rajz tanár)
- Gorzás Ágnes (szabadidő szervező)
- Farkas Éva (technikai dolgozó)
- Bukor Edit (könyvtáros)
- pályázatfigyelés és pályázatírás, a lehetőségek keresése és megragadása (ökoiskolai, környezetnevelési, környezetvédelmi, egészségnevelési témakörökben),
- ökoiskolai megújító pályázat beadása,
- ökoiskolai szemléletmód erősítése úgy a tanulókban, mint a szülőkben (szülők mint aktív közösség), kollégákban, technikai dolgozókban – a közös cél fontossága,
- ökoiskolai értékrendek alkalmazási területeinek állandó kutatása.
ÖKOISKOLAI PROGRAMTERV 2018/2019
IDŐPONT | FELADAT | HATÁR-IDŐ | FELELŐS | KIT ÉRINT? |
Szeptember | ||||
Autómentes világnap (09.22.) | 09.19. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.tanulókat (6. és 8. osztály) | |
„Mozdulj a klímáért” kampányhét | 09.03-10.19. | Dobó Imréné,Czékusné Démus Gabriella,Sandrik Ágota | alsós és felsős tanulók | |
A Világ Legnagyobb Tanórája Programhoz csatlakozás – 17 Globális cél megismertetése játékos formában. Te is lehetsz világvédő | 09.24-28. | minden osztályfőnök kolléga | iskolánk minden tanulóját | |
Kutatók éjszakája | 09.28-29. | Sandrik Ágota | 8. osztályos tanulók | |
Papírgyűjtés megszervezése-Takarítási világnap (09.24.)
Az őszi iskolai papírgyűjtés reggel 8.00-órától 16.00-ig tart. A Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft.-vel együttműködve ezen a napon papír hulladékot gyűjtünk. A gyűjtésből befolyt pénzt, szétosztjuk az osztályok között. |
09.24. | Gorzás Ágnes DÖK | minden tanulót és szülőt | |
Szüreti időszak | 09.01-09.30. | Alsós munkaközösség | minden alsós és 5. osztályos tanulót | |
Október | Dorozsmai „Tökfesztivál”Délutáni foglalkozás keretében a napközis csoportokkal részt veszünk a hagyományosan megrendezésre kerülő Dorozsmai Tökfesztiválon. Előzetesen rajzokat készítenek a gyerekek, melyeket kiállítanak a szervezők. Délután a fesztivál színpadán őszi verseket adnak elő diákjaink. A rendezvényen bekapcsolódunk a kreatív tevékenységekbe, tököt faragunk, szalmabábut készítetünk, agyagozunk, kipróbálhatják az arcfestést és az íjászatot is. | 10.12. | Gorzás Ágnesnapközis pedagógusok | napközis csoportok |
Természettudományos kalandtúra – SZERETED Labor szervezésében | 10.12. | Dobó Imréné | 4. és 8. osztályos tanulók | |
Zenei világnapi koncert a dorozsmai plébánia templomban | 10.02. | Gorzás Ágnes | minden tanulót és pedagógust | |
Állatok világnapjaMagyar Madártani Egyesület szervezésében rendhagyó környezet – és természetismereti órákon vesznek részt a tanulók. Madárbarát kert kialakítása, madarakkal kapcsolatos interaktív játékok és madárodú készítés. | 10.04. | alsós munkaközös-ség, Maróti-Virág Ágnes és Sandrik Ágota | alsós tanulók és 5. osztályos tanulók | |
Madarak folyamatos megfigyelése – VN (10.04.-)A koncerthez kapcsolódóan madárhangok és hangszerek hangjának összehasonlítása, megfigyelése. | egész évben | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.tanulókat (6. és 8. osztály) | |
Családi sportnap (10.06.)Szeptember utolsó szombatján kerül sor a Jerney iskola hagyományos családi sportnapjára. A délelőtt első felében a családok akadályversenyét rendezzük meg, melyet tanár-diák-szülő sportmérkőzések (labdarúgás, ping-pong) követnek. A szünetekben bemutatkoznak az iskolában működő külső egyesületek is (íjászat, judo, kézilabda, atlétika, mediBall, kettlebell, görkorcsolya, tánc (hiphop, társastánc)). A sportudvari program az osztályok hagyományos bográcsos főzésével, grillezésével egészül ki. | 10.06. | Gorzás ÁgnesBor ErvinPáll Bence
DÖK minden pedagógus |
minden tanulót és szülőt | |
Kézmosás világnapja (10.15)Takarékossági világnap (10.31.) | 10.16-17. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.tanulókat (6. és 8. osztály) | |
November | Milyen a tudatos vásárló? | 11. 14. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.tanulókat (6. és 8. osztály) |
Füstmentes világnap (11.17.)- egészségvédelmi vonatkozások | 11. 21. | SandrikÁgota | term.tud.tehettség gond.tanulókat (6. és 8. osztály) | |
SzeReTeDlabor foglalkozások:-Az SZTE Gyakorló Gimnáziumában működő Szegedi Regionális Természettudományos Diáklaboratóriumot a TÁMOP-3.1.3-10/2-2010-0013 „Természetismereti tudástárral támogatott közoktatás fejlesztés”című projekt keretében hozták létre. Több éves együttműködési megállapodásunk részeként november a 7. a és 7.b (bónusz lehetőség esetén a 8. osztály is)osztály látogatott el a látványos kísérleteknek helyet adó laboratóriumba. A másfél-másfél órás interaktív foglalkozások alatt a tanulók a keverékek szétválasztásának módszereivel, továbbá a termikus kölcsönhatással ismerkedtek – játékos, interaktív formában. | 11. hónapban | Sandrik ÁgotaSzegi József | 8. osztályostanulókat | |
Kísérletek kavalkádja | 11.24. | Sandrik Ágota és Szegi József | 7. és 8. osztályos tanulók | |
Tolerancia VN (11.16.) | 11. 28. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.tanulókat (6. és 8. osztály) | |
December | Karácsonyi kézműves kirakodó vásár (környezetbarát dekorációs anyagok felhasználása) | 12.19. | Ruzsa AnnaGorzás ÁgnesDÖK | minden tanulót és szülőt |
Karácsony a szeretet és megértés ünnepe. | 12. 12. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.tanulókat (6. és 8. osztály) | |
Adventi várakozás és koszorúkészítés,hagyományokAz ajándékozás öröme, módja, fontossága, „nagysága” | 12.17-20. | alsós munkaközösség, Mihállfyné Turzó Edit – hitoktató, osztályfőnökök | alsós és felsős tanulók | |
Január | Ünnepek után- Egészséges táplálkozás-azok a fölösleges kalóriák – „Sztárzöldségek” | 01.03. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.tanulókat (6. és 8. osztály) |
Vallások világnapja (január harmadik vasárnapja)- vallás és hagyományok | 01. 16. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.tanulókat (6. és 8. osztály) | |
Veszélyes hulladékok elhelyezése és a szelektív hulladékgyűjtés jelentősége. | 01.hónap | Sandrik ÁgotaDÖK | 7. és 8. osztályos tanulókat | |
Február | Tisza élővilága (02.01.)-vizes élőhelyek világnapjaTisza vetélkedőn való részvétel | 02. hónaptól | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.tanulókat (6. és 8. osztály) |
Ökopolc rendezése a könyvtárban | folyama-tos | Bukor Edit | minden tanulót | |
Farsang és busójárás hagyományai-jelmezek készítésénél újrahasznosítható anyagok felhasználása:Az alsó tagozatosok farsangján a nagy sikerre való tekintettel lehetőség nyílik arra, hogy jelmezüket csillámtetoválással egészítsék ki. Majd változatos, sokszínű, ötletes jelmezekkel vonulnak fel az osztályok, majd hip-hop táncstúdió bemutatója, játékos versenyfeladatok, zsákbamacska, farsangi álarc készítő verseny, majd táncmulatság színesíti a programot. | 02.15.02.22. | DÖK vezetők, alsós és felsős munkaközösség | alsós tanulókat és szülőketfelsős tanulókat | |
Március | Fenntarthatósági témahét | 03.18-22. | Maróti-Virág Ágnes és Sandrik Ágota és az iskola minden pedagógusa | alsós és felsős tanulókat |
Víz világnapja (03.22.)- Az alsó tagozatosok a Víz világnapjáról megemlékeznek.Felső tagozatosoknak játékos vetélkedő szervezése. | 03.22. | Dobó ImrénéMaróti-Virág ÁgnesSandrik Ágota
alsós és felsős munkaközösség |
alsós és fölsős tanulókat | |
Fogyasztóvédelmi világnap (03.15.) | 03.14. | Sandrik Ágota | felső tagozatos tanulókat | |
Boldogság VN (03.20.)- mi is a boldogság? | 03.18-22. | osztályfőnökök | felső tagozatos tanulókat | |
Április | Húsvéti kézműves kirakodó vásár-környezetbarát anyagok felhasználása-hagyományaink. A húsvéti kézműves vásáron elsőtől a nyolcadik évfolyamig a diákok és a szülői munkaközösségek előre terveznek és készítenek az ünnephez kapcsolható szebbnél szebb kézműves termékeket, s ezen a vásáron eladhatják azokat. Az alapanyagok felhasználásnál nagy hangsúlyt kap a természetes, környezetbarát anyagok használata s a „hulladékok” újrafelhasználásának lehetősége. Vannak ajtó, asztali díszek, húsvéti lapok, tojásfestő minták. A vásárból befolyt pénzt a közösségek saját céljaikra felhasználhatják. A vásár jó alkalom arra, hogy a gyerekek gazdasági ismereteket szerezzenek, felismerjék magukban a kreativitást, az alkotás örömét is.Részvétel az immár hagyományosan a Szegedi Árkádban megrendezésre kerülő óriás húsvéti tojásfestésben. | 04.15. | Ruzsa AnnaGorzás ÁgnesPolyák Tamásné
Gesztesi Éva |
minden tanulót és szülőt |
Föld világnapja (04.22.)-Ökológiai lábnyomunk elkészítéseA vetélkedő a gyermekek tudatos öko viselkedését célozza meg. A középpontban a környezettudatos egyén gondolkodásmódja és cselekedetei állnak. | 04.24. | Dobó Imréné,alsós munkaközösség | alsó és felső tagozat csapatai | |
Papírgyűjtés megszervezése Az tavaszi iskolai papírgyűjtés reggel 8.00-órától 16.00-ig tart. A Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft.-vel együttműködve ezen a napon papír hulladékot gyűjtünk. A gyűjtésből befolyt pénzt, szétosztjuk az osztályok között. | 04.29. | Gorzás ÁgnesDÖK | minden tanulót és szülőt | |
Világörökség magyar vonatkozásai-közvetlen környezetünk értékes épületeiA dorozsmai szélmalom megtekintése, mely Natura 2000-es érték | 04.24. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.tanulókat (6. és 8. osztály) | |
Május | Dorozsma Maraton és Gyereknap (05.25.)Május 25-én szombaton ismét megrendezésre kerül a Jerney János Általános Iskola udvarán a rendezvény. Több száz családot várunk az immár hetedik alkalommal megrendezendő futófesztiválra és gyereknapra. A reggeli közös bemelegítés után kétféle útvonalon teljesíthetik majd a futótávot. A beérkezőket 10 asztalnál várjuk, hogy mindenkinek átadjuk a szponzorok által összeállított ajándékcsomagot, benne oklevelet, ásványvizet, almát. A futás után színes programok és bemutatók várják a gyerekeket és szüleiket. | 05.25. | Gorzás Ágnes és Nyikos Imre és Bor Ervin vezetésévelminden pedagógusDÖK | minden gyerek |
Madarak és fák napja (05.10.)Folyamatos madármegfigyeléseink eredményeinek összegzése hangsúlyosan kiemelve a Natura2000-es fajokat mint pl. kerti rozsdafarkú, búbos banka, seregély, tengelice, vadgerle, széncinege, fehér gólya, füsti fecske, búbos pacsirta, megyvágó… | 05.08. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.tanulókat (6. és 8. osztály) | |
Biológiai sokféleség – Biodiverzitás napja | 05.20-24. | Maróti-Virág Ágnes, Lovász Richárd és Sandrik Ágota | biológia és természetismeret órákon (5. -8. osztály) | |
Határtalanul- kirándulás:– magyarság élete, szülőföldön való megmaradás kötelékei és a legfontosabb értékek– a tervezett események célja, hogy diákjaink bővítsék történelmi és természeti ismereteiket, új kapcsolatok, barátságok szövődjenek. (Vajdaság). | 05.16-18. | Gorzás Ágnes | 7. osztályos tanulókat és pedagógusokat | |
Dohányzásmentes világnap (05.31.) | 05.29. | Maróti-Virág Ágnes, Lovász Richárd és Sandrik Ágota | biológia és természetismeret órákon (5. -8. osztály) | |
Június | Környezetvédelmi világnap (06.05.) | 06. 05. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.tanulókat (6. és 8. osztály) |
Turisztikai és honismereti tábor Bükkszentkereszt | 06.24-29. | Lázár Zoltán, Gorzás Ágnes | táborozó gyerekeket |
Programneve | Célja | Feladata | Ajánlott megvalósításiidőszak | Felelős | Bevontak köre(szülők is) |
Autómentes világnap (09.22.) | Figyelemfelhívás, elgondolkodta-tás. | Kerékpározás és gyalogos közlekedés népszerűsítése. | 09.19. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.tanulókat (6. és 8. osztály) |
„Mozdulj a klímáért” kampányhét | Klímaváltozás hatásai. | Egyéni felelősségünk felismertetése. | 09.03-10.19. | Dobó Imréné,Czékusné Démus | alsós és felsős tanulók |
Állatok világnapja(„madarak” kiemelve MME előadóinak részvételével) | figyelemfelhívás a környezetünkben élő madarakról való gondoskodásra, valamint a felelős madártartásra | a madárbarát kert főbb ismérveinek megismerése, madárodú készítése | 10.04. | Dobó Imréné, czékusné Démus Gabriella, Maróti-Virág Ágnes, Sandrik Ágota | 2-5. osztályos tanulók |
Füstmentes világnap (11.17.)- egészségvédelmi vonatkozások | a dohányzás és légszennyezés veszélyeiről való beszélgetés | a káros, lehetséges következmények megismertetése | 11. 21. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.tanulókat (6. és 7. osztály)+ 8. osztályos tanulók |
Vizes élőhelyek világnapja | Tisza s más élővizeink haszna, s védelmének fontossága | gyalogtúra, környezetünk megfigyelése, vízmintavétel | 02-04.hó | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.tanulókat (6. és 8. osztály) |
Víz napja | ráébreszteni a gyerekeket, hogy a tiszta ivóvíz nem is olyan természetes | víz használattal kapcsolatos pazarlási és takarékossági lista | 03.22. | Dobó Imréné , alsós munkaközösség, Maróti-Virág Ágnes,Sandrik Ágota | minden tanuló + lelkesebb szülők |
Fenntarthatósági témahét | több szemszögből való megközelítése a fenntarthatóságnak | gyerekek megmozgatása, úgy fizikailag mint szeellemileg | 03.18-22. | minden pedagógus, Sandrik Ágota | minden tanuló |
Föld napja | tevékenységeink természetre gyakorolt hatásainak felismerése | kiránduláson a megfigyelések gyűjtése a meghatározott szempontok alapján | 04.24. | Dobó Imréné alsós munkaközösség | minden tanuló + lelkesebb szülők |
Biológiai sokféleség világnapja | élőlények sokfélesége és az életközösségek sérülékenysége közötti összefüggés keresés, még felfedezetlen élőlények | környezetünkben a biológiai sokféleség védése és támogatása | 05.20-24. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.tanulókat (6. és 8. osztály) |
Környezetvédelem világnapja | mit tehetünk mi a környezetünkért, ötletbörze | természettudatos gondolkodásmód „felébresztése” | 06. 05. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettséggond.tanulókat (6. és 8. osztály) |