Intézménybemutatás
A tanulócsoportok elhelyezése
A Jerney János Általános Iskola 12 osztály számára 1974-ben épült 3 szintes épületében az osztálytermek és a tornaterem mellett, informatikai, illetve multimédiás idegen nyelvi szaktermet, kísérletező természettudományi szaktantermet, az életvitel és háztartástani ismeretek elsajátítását segítő „technika” termet, a tánc-és drámaoktatás számára tükörfalú termet alakítottunk ki. Az információszerzést 14 számítógéppel ellátott 18 ezer kötetes könyvtár segíti. A tanulási részképesség zavarral küzdő SNI-és BTMN-tanulók ellátása speciális fejlesztő-, játszóeszközökkel felszerelt fejlesztő szobában történik.
A tantermek döntő többségében van interaktív tábla, az oktatási helyiségek – a korábbi évek hét sikeres európai uniós pályázatának köszönhetően – szemléltető eszközökkel jól felszereltek.
A 2500 m2-es parkosított sportudvaron bitumenes kézi-és kosárlabdapálya, füves röplabdapálya, 250 m-es salakos futópálya, három pingpongasztal, valamint udvari csúszdás-hintás mászóka és homokozó nyújt lehetőséget a mindennapos testnevelésre, az óraközi szünetekben, illetve a délutáni szabadidőben a szabadtéri játékra, mozgásra. (Az iskolától 100 méterre található szabadtéri Sportpark kondicionáló és mozgáskoordinációt segítő szabadtéri eszközeit heti rendszerességgel használják testnevelés órákon a felső tagozatos tanítványaink.)
A jelenleg folyó 310 millió forint értékű energetikai korszerűsítési munkálatok révén megújult külsővel és belsővel fogadhatjuk jövőre az első osztályos tanulókat.
Oktatásszerkezet, képzési irányok
Az alsó tagozaton az osztálytanítók – ún. „nagyfelmenő” rendszerben – a negyedik évfolyam végéig tanítják osztályukat.
A biztos szövegértési-szövegalkotási, valamint számolási és logikai alapkészségek elsajátítása érdekében az alaptantervben rögzített előírásnál magasabb óraszámban vesznek részt a kisdiákok magyar nyelvtan, magyar irodalom és matematika órákon. Az olvasástanítás hagyományos, szótagoló módszerrel történik.
Az 1. évfolyamtól a szülők választhatnak a hittan vagy erkölcstan oktatása közül, a mindennapos testnevelés órák keretében lehetőség van a társas táncoktatásra.
A harmadik évfolyamtól a kötelező óraszámba illesztve, kiscsoportokban sajátítják el a tanulók az informatikai-számítástechnikai alapismeretek. Az első és második osztályosok számára újonnan beszerzett Méhecske robotunk a részére kialakított akadálypályán – a gyerekek gondolkodásának, térbeli tájékozódásának, fantáziájának, logikájának, együttműködő képességének fejlesztése mellett – a programozás alapjaira is rávezeti a kisiskolásokat.
Délelőtti, kötelező óraszámba illesztett idegen nyelvtanulásra a harmadik évfolyamtól (a biztos anyanyelvi készségek kialakulása után) van lehetőség – a szülők választása alapján angol vagy német nyelvterületen. (Elegendő számú jelentkező esetén az 1. évfolyamtól játékos idegen nyelvi szakköri foglalkozásokat biztosítunk.)
A felső tagozaton szaktantermi rendszerben, szaktanárok irányításával folyik a képzés.
A társaiknál gyorsabban haladó diákok számára az 5-6. évfolyamon heti 4, a 7-8. évfolyamon heti 5 órában, kiscsoportos formában van lehetőség az idegen nyelvi kompetenciák elsajátítására. (Ezekben az időszakokban a többiek az alapkészségeket megerősítő magyar anyanyelvi, illetve matematika órákon vesznek részt.)
A XXI. századi informatikai alapkészségek elsajátítását a LEGO Mindstorms EV3 robot is segíti: használatakor a tanulók gondolkodtató feladatokat oldanak meg, közben játékos formában ismerkednek meg a programozás rejtelmeivel. Az informatikai készségek fejlődése mellett a csoportmunkák során képessé válnak a diákok az együttműködésre, amely napjainkra a munkaerőpiacon történő sikeres elhelyezkedésben már nélkülözhetetlen. Az informatika alapképzést az 5. évfolyamtól ECDL-vizsgára felkészítő szakkör egészíti ki. (Az eredményességet igazolja, hogy az előző három tanév mindegyikében bejutott diákunk a legjobb 10 közé országos számítástechnikai tanulmányi versenyen.)
A tehetséggondozás további területei
Hitvallásunk, hogy minden diák tehetséges valamely területen!
A tanulók képességeinek és a szülők elvárásainak megfelelve igyekszünk rugalmasan kielégíteni az igényeket.
Az idegen nyelvi és informatikai tehetséggondozó foglalkozások természetismereti, biológia, magyar, színjátszó és képzőművészeti szakkörökkel egészülnek ki, a délutáni tömegsportfoglalkozásokon a röplabda és a szivacskézilabda alapjait sajátíthatják el a tanulók. A természettudományos gondolkodás fejlesztése céljából a 7-8. évfolyamos osztályok a tanítási órák keretében rendszeresen részt vesznek a Szegedi Tudományegyetem Gyakorló Gimnáziumának „SzeReTeD” laborjában fizika, valamint biológiai kísérletező foglalkozásokon.
A fentieken túl népszerűek a tanulók körében a „Pénz 7” pénzügyi és vállalkozói témahét, a Digitális Témahét, illetve a Fenntarthatósági Témahét rendezvényei.
Külső egyesületekkel és klubokkal szoros együttműködésben az iskola épületében képző-és zeneművészeti, valamint pom-pom foglalkozásokon, továbbá labdarúgó, dzsúdó és karate edzéseken bontakoztathatják ki tehetségüket a diákok.
A tehetséggondozó munka eredményességét igazolja, hogy tanulmányi versenyeken a tavalyi tanévben országos szinten 7 esetben értek el tanulóink dobogós (1-3.) helyezést.
Példa, minta lehet a diákok számára, hogy Zádori Eszter Panna, 8. osztályos tanulóink – kitűnő tanulmányi eredménye és országosan kiemelkedő sportverseny eredményei elismeréseként – 2019-ben és 2020-ban is a „Magyarország jó tanulója, jó sportolója” kitüntetésben részesült az Emberi Erőforrások miniszterétől.
Felzárkóztatás
Az intézmény cél-és eszközrendszere kiemelt figyelmet fordít a hátránykompenzációra. Az iskola az első osztályos beiratkozás előtt előzetes felvételi eljárást nem tart, a beiskolázási körzetében lakó valamennyi hozzá jelentkező gyermeket felveszi: pedagógiai programjában is deklaráltan integrált képzést valósít meg.
Az alsó tagozatosok számára 17 óráig napközi otthoni, a felső tagozatos tanulók részére 16 óráig tartó tanulószobai foglalkozásokat biztosítunk.
A tanóra differenciált foglalkoztatáson túl lehetőséget adunk anyanyelvi, illetve matematika felzárkóztató foglalkozásokra. A sajátos nevelési igényű (SNI), valamint a beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézséggel (BTM-N) küzdő tanulók kiscsoportos fejlesztését utazó gyógypedagógiai, szurdopedagógiai, logopédiai és konduktori szolgálat, illetve saját, beszédfejlesztő szakot végzett gyógypedagógus és pedagógiai asszisztens segíti. Az orvosi szakvéleménnyel rendelkező, mozgásszervi gondokkal küzdő gyermekek számára – kellő igény esetén – gyógy-úszásoktatást szervezünk.
A hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű tanulók egyéni megsegítését – képességkibontakoztató pedagógiai rendszer alkalmazásával – mentortanárok végzik.
A hátrányok kiegyenlítését célzó munkánk eredményességét igazolja, hogy az előző tanévben mindössze három tanulónk volt lemorzsolódással veszélyeztetett, közülük is csak egy diákot kellett évfolyamismétlésre köteleznünk.
Egyéb szabadidős tevékenységi területek
A szabadidő hasznos eltöltését, a közösségfejlesztést, a pozitív személyiségformálást célozzák az egész éves ökoiskolai programok, valamint a kiemelt, az összes diákot megmozgató nagyrendezvényeink: az őszi családi sport-és közösségi nap, a téli alapítványi osztálybemutató műsoros est, a karácsonyi és farsangi ünnepségek, a tavaszi Jerney-nap, továbbá a huszonkét éves múltra visszatekintő nyári turisztikai és honismereti táborozásunk.
A nemzeti összetartozás szimbóluma, hogy élő testvériskolai kapcsolatunk van a szerbiai Felsőhegy község Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskolájával, a sikeres „Határtalanul!” pályázatainknak köszönhetően pedig a 7. évfolyamos osztályaink rendszeresen részt vesznek az Erdélybe, illetve a Délvidékre szervezett ingyenes (három, illetve öt napos) tanulmányikirándulásokon.