Az Ökoiskola célja, feladatai
Munkacsoport tagjai
Folyamatos feladat
Ökoiskolai programterv 2022/2023
Zöld eseménynaptár
ÖKOISKOLAI PROGRAMTERV A 2022/2023-AS TANÉVRE
Az Ökoiskola célja, feladatai
- A szülők bevonása programjainkba, megnyerésük az ökoiskolai témákhoz, célokhoz.
- Felvilágosító előadások szervezése a szülőknek és diákoknak a környezettudatos életmód kialakításának lehetőségeiről, hogy saját otthonukban is megtudják valósítani a környezettudatosságot.
- Annak felismertetése, hogy a gazdasági, társadalmi és ökológiai folyamatok kölcsönösen függnek egymástól, hatással vannak egymásra.
- Fenntarthatóság pedagógiai elve érvényesüljön az iskolai életben.
- Környezeti nevelés témakörei segítségével, a tantárgyak közötti interdiszciplináris kapcsolat kialakítása.
- Környezeti nevelés kapcsán, együttműködés keresése a szülőkön kívül egyesületekkel, helyi szervezetekkel.
- Fenntarthatósággal kapcsolatosan a gyerekek kritikus gondolkodásának és problémamegoldó képességének fejlesztése.
- A Natura 2000 programjának gyerekekkel való megismertetése. Iskolánkhoz közel eső Natura 2000 élőhelyek felkeresése. Jelölő fajok megismerése és megfigyelése környezetünkben.
- Törekvés az iskola energiatakarékos és környezettudatos működtetésére.
- A feladatok megoldásában a csapatmunka előtérbe helyezése, pedagógustársak megnyerése a közös munkához.
- Lázár Zoltán (igazgató)
- Gesztesi Éva (igazgatóhelyettes)
- Kohlman Péter (igazgatóhelyettes)
- Sandrik Ágota (ökoiskolai koordinátor és biológia-kémia-környezetvédelem tanár)
- Dobó Imréné (alsós munkaközösség)
- Kovács Olga (tanító)
- Tóth Péter (földrajz-rajz tanár)
- Gorzás Ágnes (szabadidő szervező)
- Farkas Éva (technikai dolgozó)
- Muresán Orsolya (könyvtáros)
- pályázatfigyelés és pályázatírás, a lehetőségek keresése és megragadása (ökoiskolai, környezetnevelési, környezetvédelmi, egészségnevelési témakörökben),
- ökoiskolai szemléletmód erősítése úgy a tanulókban, mint a szülőkben (szülők mint aktív közösség), kollégákban, technikai dolgozókban – a közös cél fontossága,
- ökoiskolai értékrendek alkalmazási területeinek állandó kutatása.
ÖKOISKOLAI Munkaterv 2022/2023
IDŐPONT | FELADAT | HATÁR-IDŐ | FELELŐS | KIT ÉRINT? |
Szeptember | Autómentes világnap (09.22.) | 09.10-14. | Sandrik Ágota | tanulókat (5-8. osztály) tanórákon |
Családi Sport és Közösségi Naphttps://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=62736
|
09.24. | Gorzás Ágnes | 1-8. osztályos tanulókat, szülőket, tanárokat | |
Dorozsmai Tökfesztivál(tökfaragás) https://www.fesztivalportal.hu/minden-mas-fesztival/dorozsmai-tokfesztival-szeged
|
09.28-29. | Napközis nevelők | alsós tanulókat + hétvégén a családokat | |
Balatoni kiránduláshttps://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=62734 | 09.12-14. | Rumpf KrisztinaBalog Helga
Kovács Olga |
iskolánk 6.osztályos tanulói | |
Október | Állatok Világnapja – Micimackó és barátai ellepték a Jerney Iskoláthttps://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=63299
Menhelyi kutyákon segítettünk, összefogással https://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=63330
|
10.06. | Bakai Edit | tanítók és minden tanuló |
Természettudományos kalandtúra – SZERETED Labor szervezésébenhttps://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=60276 | 10.07. | Gorzás Ágnes | 4. és 8. osztályos tanulók (kettő 5 fős csapat) | |
„Mozdulj a klímáért” kampányhét | 09.01-10.21. | Dobó Imréné,Lovai Ágota,
Sandrik Ágota |
alsós és felsős tanulók | |
A Világ Legnagyobb Tanórája Programhoz csatlakozás – Minőségi oktatás – Oktatással megváltoztatni a világot | 10.03-07. | Sandrik Ágotaminden osztályfőnök kolléga | 2-8. osztályos tanulók | |
Madarak folyamatos megfigyelése – VN (10.04.-) | egész évben | Sandrik Ágota | udvari szüneteken, minden tanulót | |
Kézmosás világnapja (10.15)Takarékossági világnap (10.31.) | 10.10-14. | Sandrik Ágota | term.ismeret és biológia órákon (5-8. osztályos tanulót) | |
November | Milyen a tudatos vásárló? | 11. 07-11. | Sandrik Ágota és az osztályfőnökök | Osztályfőnöki és etika órákon |
Füstmentes világnap (11.21.)- egészségvédelmi vonatkozások | 11.15- 19. | Sandrik Ágotaés az osztályfőnökök | Osztályfőnöki és etika órákon | |
SzeReTeDlabor foglalkozások:-Az SZTE Gyakorló Gimnáziumában működő Szegedi Regionális Természettudományos Diáklaboratóriumot a TÁMOP-3.1.3-10/2-2010-0013 „Természetismereti tudástárral támogatott közoktatás fejlesztés”című projekt keretében hozták létre. Több éves együttműködési megállapodásunk részeként november a 8. a és 8.b osztály látogatott el a látványos kísérleteknek helyet adó laboratóriumba. A másfél-másfél órás interaktív foglalkozások alatt a tanulók a keverékek szétválasztásának módszereivel, továbbá a termikus kölcsönhatással ismerkedtek – játékos, interaktív formában. | 11. 08. és 11.15. | Sandrik Ágota
Polyák-Léderer Szilvia |
8.a, 8.b osztályostanulókat | |
December | Karácsony a szeretet és megértés ünnepe. | 12.07-11. | Sandrik Ágota osztályfőnökök | term.tud.tehettség gond.tanulókat (5. és 7. o.) |
Adventi várakozás és koszorúkészítés,hagyományok
Az ajándékozás öröme, módja, fontossága, „nagysága” |
12.14-18. | alsós munkaközösség, Mihállfyné Turzó Edit – hitoktató, osztályfőnökök | alsós és felsős tanulók | |
Január | Ünnepek után- Egészséges táplálkozás-azok a fölösleges kalóriák – „Sztárzöldségek” | 01.04-09. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.tanulókat (5. és 7. o.) |
Vallások világnapja (január harmadik vasárnapja)- vallás és hagyományok | 01. 11-15. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.tanulókat (5. és 7. o.) | |
Veszélyes hulladékok elhelyezése és a szelektív hulladékgyűjtés jelentősége. | 01.hónap | Sandrik ÁgotaDÖK | 5. és 7. osztályos tanulókat | |
Február | Ökopolc rendezése a könyvtárban | folyama-tos | Muresán Orsolya | minden tanulót |
Farsang és busójárás hagyományai-jelmezek készítésénél újrahasznosítható anyagok felhasználása. | 02.18. | alsós munkaközösség | alsós tanulókat és szülőket ás tanítókat | |
Dél-alföldi régió ökoiskolai vetélkedőhttps://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=65901
|
02.24. | Sandrik Ágota | 5-8.o tanulói csapat | |
Tisza vetélkedőhttps://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=65879
|
02.24. | Dobó Imréné és Sandrik Ágota | 4. és 5. osztályos csapatokat | |
Március | „Pénz 7” pénzügyi és vállalkozói témahét https://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=64069
|
03.07-11. | Gesztesi Éva és az iskola minden pedagógusa | alsós és felsős tanulókat |
Víz világnapja (03.22.)-alkalmából a Szegedi Vadasparkba látogattunk a 8.b osztályos tanulókkal.
https://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=65946
|
03.24. | Sandrik Ágota | 8.b osztály | |
Happy hét | 02.27-03.03. | osztályfőnökök | felső tagozatos tanulókat | |
ZöldOkos Kupa Palánta versenyekhttps://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=61781 | 03.04- | Sandrik Ágota | 7-8. osztályos tanulók | |
Április | Digitális TémahétEgészséges életmód bemutatása digitális eszközökkel https://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=60628 | 04.03-07. | Dudás József és minden kolléga | alsó és felső tagozatos tanulóink |
SZERETED laborfoglalkozáson a 2.osztályosok https://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=64387
|
04.14. | Lovai ÁgotaMarkó Teodóra | 2.b osztályos tanulók | |
Fenntarthatósági TémahétEnergiadetektívek | 04.24-28. | Sandrik Ágota, iskolánk minden pedagógusa | iskolánk minden tanulója | |
Föld világnapja (04.22.)A középpontban a környezettudatos egyén gondolkodásmódja és cselekedetei állnak.
Használati Tárgyak készítése hulladékból |
04.23. | Kovácsné Molnár Csilla alsós és fölsős munkaközösség | alsó és felső tagozat csapatai | |
Cserebere palántahttps://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=64473
|
04-06. hónap | Sandrik Ágota és minden kolléga | minden tanuló és szülő | |
Játékos Természetismereti Vetélkedőhttps://www.jerney-szeged.edu.hu/?page_id=62637
|
04.20. | |||
Egynyári virágültetéshttps://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=64490
|
04.24. | Lázár Zoltán | iskolánk tanulói | |
Május | ZöldOkoskupa Magonc versenyekhttps://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=66022 | 05.01.-05.20. | Sandrik Ágota | 5-8. osztályos tanulókat |
Papírgyűjtés megszervezéseAz tavaszi iskolai papírgyűjtés reggel 8.00-órától 16.00-ig tart. A Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft.-vel együttműködve ezen a napon papír hulladékot gyűjtünk. A gyűjtésből befolyt pénzt, szétosztjuk az osztályok között. | 05.22. | Gorzás ÁgnesDÖK | minden tanulót és szülőt | |
Dohányzásmentes világnap (05.31.) | 05.23-27. | Sandrik Ágota | biológia és természetismeret órákon (5. -8. osztály) | |
Határtalanul – Tanulmányi kirándulás Erdélybe (Gyilkos tó és Békás szoros; Szent Anna tó és Mohos láp; Somlyó hegy, Torjai büdös barlang …)- csodás természeti környezetbenhttps://www.jerney-szeged.edu.hu/?page_id=56302
https://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=64891
|
05.17-21. | Lázár Zoltán,Koczkás Ágnes,
Paksi Péter |
7. osztályos tanulók | |
Június | OsztálykirándulásokTermészetközeli programokkal készültünk: Szegedi Vadaspark, Szegedi Füvészkert, Újszegedi Liget, kerékpártúra Sziksós tóhoz, Szilvásvárad. | 06.02-04. | Iskolánk minden pedagógusa | iskolánk minden diákja |
Zöld Okos Kupa Magonc – Hajókirándulás https://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=65968
|
06. 13. | Sandrik Ágota, Muresán Orsolya | 5. és 6.osztályos győztes csapatok | |
Erdei vándortábor a Mátrába https://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=60562 | 06.26-06.30. | Koczkás Ágnes | táborozó gyerekeket |
Programneve | Célja | Feladata | Ajánlott megvalósításiidőszak | Felelős | Bevontak köre(szülők is) |
Autómentes világnap (09.22.) | Figyelemfelhívás, elgondolkodta-tás. | Kerékpározás és gyalogos közlekedés népszerűsítése. | 09.12.-16. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.és biológia, kémia órákon atanulókat (5. és 8. osztály) |
„Mozdulj a klímáért” kampányhét | Klímaváltozás hatásai. | Egyéni felelősségünk felismertetése. | 09.01-10.21. | Dobó Imréné,Bakai Edit, Sandrik Ágota | alsós és felsős tanulók |
Állatok világnapja | figyelemfelhívás a környezetünkben élő madarakról való gondoskodásra, valamint a felelős madártartásra | Menhelyen élő kutyák | 10.04. | Dobó Imréné, Bakai Edit | 2-4. osztályos tanulók |
Füstmentes világnap (11.17.)- egészségvédelmi vonatkozások | a dohányzás és légszennyezés veszélyeiről való beszélgetés | a káros, lehetséges következmények megismertetése | 11. 15-19. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.tanulókat (5.,6. és 7. osztály)
+ 8. osztályos tanulók |
Vizes élőhelyek világnapja | Tisza s más élővizeink haszna, s védelmének fontossága | gyalogtúra, környezetünk megfigyelése, vízmintavétel | 02-04.hó | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.tanulókat (5. és 7. osztály) |
Víz napja | ráébreszteni a gyerekeket, hogy a tiszta ivóvíz nem is olyan természetes | víz használattal kapcsolatos pazarlási és takarékossági lista | 03.22. | Dobó Imréné , alsós munkaközösség, Sandrik Ágota | minden tanuló + lelkesebb szülők |
Fenntarthatósági témahét | több szemszögből való megközelítése a fenntarthatóságnak | gyerekek megmozgatása, úgy fizikailag mint szellemileg | 04.24-28. | minden pedagógus, Sandrik Ágota | minden tanuló |
Föld napja | tevékenységeink természetre gyakorolt hatásainak felismerése | kiránduláson a megfigyelések gyűjtése a meghatározott szempontok alapján | 04.25. | Kovácsné Molnár Csillaalsós munkaközösség | minden tanuló + lelkesebb szülők |
Biológiai sokféleség világnapja | élőlények sokfélesége és az életközösségek sérülékenysége közötti összefüggés keresés, még felfedezetlen élőlények | környezetünkben a biológiai sokféleség védése és támogatása | 05.22-26. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.tanulókat (5. és 7. osztály) |
Környezetvédelem világnapja-iskolai vetélkedő | mit tehetünk mi a környezetünkért, ötletbörze | természettudatos gondolkodásmód„felébresztése” | 06. 01-13.. | Sandrik Ágota | iskolánk minden tanulóját és pedagógusát |