Az Ökoiskola célja, feladatai
Munkacsoport tagjai
Folyamatos feladat
Ökoiskolai programterv 2019/2020
Zöld eseménynaptár
ÖKOISKOLAI PROGRAMTERV A 2019/2020-AS TANÉVRE
Az Ökoiskola célja, feladatai
- A szülők bevonása programjainkba, megnyerésük az ökoiskolai témákhoz, célokhoz.
- Felvilágosító előadások szervezése a szülőknek és diákoknak a környezettudatos életmód kialakításának lehetőségeiről, hogy saját otthonukban is megtudják valósítani a környezettudatosságot.
- Annak felismertetése, hogy a gazdasági, társadalmi és ökológiai folyamatok kölcsönösen függnek egymástól, hatással vannak egymásra.
- Fenntarthatóság pedagógiai elve érvényesüljön az iskolai életben.
- Környezeti nevelés témakörei segítségével, a tantárgyak közötti interdiszciplináris kapcsolat kialakítása.
- Környezeti nevelés kapcsán, együttműködés keresése a szülőkön kívül egyesületekkel, helyi szervezetekkel.
- Fenntarthatósággal kapcsolatosan a gyerekek kritikus gondolkodásának és problémamegoldó képességének fejlesztése.
- A Natura 2000 programjának gyerekekkel való megismertetése. Iskolánkhoz közel eső Natura 2000 élőhelyek felkeresése. Jelölő fajok megismerése és megfigyelése környezetünkben.
- Törekvés az iskola energiatakarékos és környezettudatos működtetésére.
- A feladatok megoldásában a csapatmunka előtérbe helyezése, pedagógustársak megnyerése a közös munkához.
- Lázár Zoltán (igazgató)
- Gesztesi Éva (igazgatóhelyettes)
- Kohlman Péter (igazgatóhelyettes)
- Sandrik Ágota (ökoiskolai koordinátor és biológia-kémia-környezetvédelem tanár)
- Dobó Imréné (alsós munkaközösség)
- Márta Zoltánné (magyar tanár és napközis nevelő)
- Végh Mária (természetismeret-földrajz-rajz tanár)
- Gorzás Ágnes (szabadidő szervező)
- Farkas Éva (technikai dolgozó)
- Bukor Edit (könyvtáros)
- pályázatfigyelés és pályázatírás, a lehetőségek keresése és megragadása (ökoiskolai, környezetnevelési, környezetvédelmi, egészségnevelési témakörökben),
- ökoiskolai megújító pályázat beadása,
- ökoiskolai szemléletmód erősítése úgy a tanulókban, mint a szülőkben (szülők mint aktív közösség), kollégákban, technikai dolgozókban – a közös cél fontossága,
- ökoiskolai értékrendek alkalmazási területeinek állandó kutatása.
ÖKOISKOLAI PROGRAMTERV 2019/2020
IDŐPONT |
FELADAT |
HATÁR- IDŐ |
FELELŐS |
KIT ÉRINT? |
Szeptember |
||||
Autómentes világnap (09.22.) |
09.19. |
Sandrik Ágota |
term.tud.tehettség gond. tanulókat (5-7. osztály) |
|
„Mozdulj a klímáért” kampányhét |
09.23-10.27. |
Dobó Imréné, Czékusné Démus Gabriella, Sandrik Ágota |
alsós és felsős tanulók |
|
A Világ Legnagyobb Tanórája Programhoz csatlakozás – Biodiverzitás – Milyen világot szeretnénk 2030-ban. |
09.30-10.04. |
minden osztályfőnök kolléga |
iskolánk minden tanulóját |
|
Kutatók éjszakája |
09.27-28. |
Sandrik Ágota |
iskolánk érdeklődő felsőtagozatos tanulói |
|
Papírgyűjtés megszervezése-Takarítási világnap (09.24.) Az őszi iskolai papírgyűjtés reggel 8.00-órától 16.00-ig tart. A Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft.-vel együttműködve ezen a napon papír hulladékot gyűjtünk. A gyűjtésből befolyt pénzt, szétosztjuk az osztályok között. |
09.23. |
Gorzás Ágnes DÖK |
minden tanulót és szülőt |
|
Dorozsmai „Tökfesztivál” Délutáni foglalkozás keretében a napközis csoportokkal részt veszünk a hagyományosan megrendezésre kerülő Dorozsmai Tökfesztiválon. Előzetesen rajzokat készítenek a gyerekek, melyeket kiállítanak a szervezők. Délután a fesztivál színpadán őszi verseket adnak elő diákjaink. A rendezvényen bekapcsolódunk a kreatív tevékenységekbe, tököt faragunk, szalmabábut készítetünk, agyagozunk, kipróbálhatják az arcfestést és az íjászatot is. |
09.27. |
Gorzás Ágnes napközis pedagógusok |
napközis csoportok |
|
Október |
A Világ Legnagyobb Tanórája |
09.30-10.04. |
osztályfőnökök |
2-8. osztályosok |
Természettudományos kalandtúra – SZERETED Labor szervezésében |
10.04. |
Czékusné Démus Gabriella |
4. és 8. osztályos tanulók (kettő 5 fős csapat) |
|
Zenei világnapi koncert a dorozsmai plébánia templomban |
10.01. |
Gorzás Ágnes |
minden tanulót és pedagógust |
|
Állatok világnapja Magyar Madártani Egyesület szervezésében rendhagyó környezet – és természetismereti órákon vesznek részt a tanulók. Madárbarát kert kialakítása, madarakkal kapcsolatos interaktív játékok és madárodú készítés. |
10.04. |
alsós munkaközös-ség, Végh Mária és Sandrik Ágota |
alsós tanulók és 5. osztályos tanulók |
|
Madarak folyamatos megfigyelése – VN (10.04.-) A koncerthez kapcsolódóan madárhangok és hangszerek hangjának összehasonlítása, megfigyelése. |
egész évben |
Sandrik Ágota |
term.tud.tehettség gond. tanulókat (6. és 7. osztály) |
|
Családi sportnap (10.05.) Szeptember utolsó szombatján kerül sor a Jerney iskola hagyományos családi sportnapjára. A délelőtt első felében a családok akadályversenyét rendezzük meg, melyet tanár-diák-szülő sportmérkőzések (labdarúgás, ping-pong) követnek. A szünetekben bemutatkoznak az iskolában működő külső egyesületek is (íjászat, judo, kézilabda, atlétika, mediBall, kettlebell, görkorcsolya, tánc (hiphop, társastánc)). A sportudvari program az osztályok hagyományos bográcsos főzésével, grillezésével egészül ki. |
10.05. |
Gorzás Ágnes Bor Ervin Páll Bence DÖK minden pedagógus |
minden tanulót és szülőt |
|
Szüreti időszak |
09.01-09.30. |
Alsós munkaközösség |
minden alsós és 5. osztályos tanulót |
|
Kézmosás világnapja (10.15) Takarékossági világnap (10.31.) |
10.14-16. |
Sandrik Ágota |
term.tud.tehettség gond. tanulókat (5- 7. osztály) |
|
November |
Milyen a tudatos vásárló? |
11. 11-13. |
Sandrik Ágota |
term.tud.tehettség gond. tanulókat (5-7. osztály) |
Füstmentes világnap (11.21.)- egészségvédelmi vonatkozások |
11.18- 20. |
Sandrik Ágota |
term.tud.tehettség gond. tanulókat (5-7. osztály) |
|
SzeReTeDlabor foglalkozások:- Az SZTE Gyakorló Gimnáziumában működő Szegedi Regionális Természettudományos Diáklaboratóriumot a TÁMOP-3.1.3-10/2-2010-0013 „Természetismereti tudástárral támogatott közoktatás fejlesztés”című projekt keretében hozták létre. Több éves együttműködési megállapodásunk részeként november a 7. a és 7.b (bónusz lehetőség esetén a 8. osztály is)osztály látogatott el a látványos kísérleteknek helyet adó laboratóriumba. A másfél-másfél órás interaktív foglalkozások alatt a tanulók a keverékek szétválasztásának módszereivel, továbbá a termikus kölcsönhatással ismerkedtek – játékos, interaktív formában. |
11. hónapban |
Sandrik Ágota Szegi József |
7-8. osztályos tanulókat |
|
Kísérletek kavalkádja |
11.22. |
Sandrik Ágota és Szegi József |
érdeklődő felső tagozatos tanulókat |
|
Tolerancia VN (11.16.) MCSME Esélyórák, esélynapok |
november folyamán |
Török Krisztina felsős m.k.v. |
felső tagozatban osztályfőnöki órákon |
|
December |
Karácsonyi kézműves kirakodó vásár (környezetbarát dekorációs anyagok felhasználása) |
12.19. |
Fodor Rita Gorzás Ágnes DÖK |
minden tanulót és szülőt |
Karácsony a szeretet és megértés ünnepe. |
12. 09-13. |
Sandrik Ágota osztályfőnökök |
term.tud.tehettség gond. tanulókat (5. és 7. osztály) |
|
Adventi várakozás és koszorúkészítés,hagyományok Az ajándékozás öröme, módja, fontossága, „nagysága” |
12.16-18. |
alsós munkaközösség, Mihállfyné Turzó Edit – hitoktató, osztályfőnökök |
alsós és felsős tanulók |
|
Január |
Ünnepek után- Egészséges táplálkozás-azok a fölösleges kalóriák – „Sztárzöldségek” |
01.06-08. |
Sandrik Ágota |
term.tud.tehettség gond. tanulókat (5. és 7. osztály) |
Vallások világnapja (január harmadik vasárnapja)- vallás és hagyományok |
01. 13-15. |
Sandrik Ágota |
term.tud.tehettség gond. tanulókat (5. és 7. osztály) |
|
Veszélyes hulladékok elhelyezése és a szelektív hulladékgyűjtés jelentősége. |
01.hónap |
Sandrik Ágota DÖK |
5. és 7. osztályos tanulókat |
|
Február |
Tisza élővilága (02.01.)-vizes élőhelyek világnapja Tisza vetélkedőn való részvétel |
02. hónaptól |
Sandrik Ágota |
term.tud.tehettség gond. tanulókat (5-6.) |
Ökopolc rendezése a könyvtárban |
folyama-tos |
Bukor Edit |
minden tanulót |
|
Farsang és busójárás hagyományai-jelmezek készítésénél újrahasznosítható anyagok felhasználása: Az alsó tagozatosok farsangján a nagy sikerre való tekintettel lehetőség nyílik arra, hogy jelmezüket csillámtetoválással egészítsék ki. Majd változatos, sokszínű, ötletes jelmezekkel vonulnak fel az osztályok, majd hip-hop táncstúdió bemutatója, játékos versenyfeladatok, zsákbamacska, farsangi álarc készítő verseny, majd táncmulatság színesíti a programot. |
02.17-19. 02.21. |
DÖK vezetők, alsós és felsős munkaközösség |
alsós tanulókat és szülőket felsős tanulókat |
|
Március |
„Pénz 7” pénzügyi és vállalkozói témahét |
03.02-06. |
Gesztesi Éva és az iskola minden pedagógusa |
alsós és felsős tanulókat |
Víz világnapja (03.22.)- Az alsó tagozatosok a Víz világnapjáról megemlékeznek. Felső tagozatosoknak játékos vetélkedő szervezése. |
03.22. |
Dobó Imréné Végh Mária Sandrik Ágota alsós és felsős munkaközösség |
alsós és fölsős tanulókat |
|
Fogyasztóvédelmi világnap (03.15.) |
03.16-18. |
Sandrik Ágota |
felső tagozatos tanulókat |
|
Boldogság VN (03.20.)- mi is a boldogság? |
03.23-25. |
osztályfőnökök |
felső tagozatos tanulókat |
|
Április |
Húsvéti kézműves kirakodó vásár-környezetbarát anyagok felhasználása-hagyományaink . A húsvéti kézműves vásáron elsőtől a nyolcadik évfolyamig a diákok és a szülői munkaközösségek előre terveznek és készítenek az ünnephez kapcsolható szebbnél szebb kézműves termékeket, s ezen a vásáron eladhatják azokat. Az alapanyagok felhasználásnál nagy hangsúlyt kap a természetes, környezetbarát anyagok használata s a „hulladékok” újrafelhasználásának lehetősége. Vannak ajtó, asztali díszek, húsvéti lapok, tojásfestő minták. A vásárból befolyt pénzt a közösségek saját céljaikra felhasználhatják. A vásár jó alkalom arra, hogy a gyerekek gazdasági ismereteket szerezzenek, felismerjék magukban a kreativitást, az alkotás örömét is. Részvétel az immár hagyományosan a Szegedi Árkádban megrendezésre kerülő óriás húsvéti tojásfestésben. |
04.07. |
Fodor Rita Gorzás Ágnes Polyák Tamásné Gesztesi Éva |
minden tanulót és szülőt |
Határtalanul- kirándulás: – magyarság élete, szülőföldön való megmaradás kötelékei és a legfontosabb értékek – a tervezett események célja, hogy diákjaink bővítsék történelmi és természeti ismereteiket, új kapcsolatok, barátságok szövődjenek. (Erdély). |
04.15-19. |
Lázár Zoltán, Gorzás ágnes, Török Krisztina, Balog Helga |
7. osztályos tanulók |
|
Fenntarthatósági Témahét |
04.20-24. |
Bakai Edit, Sandrik Ágota, iskolánk minden pedagógusa |
iskolánk minden tanulója |
|
Föld világnapja (04.22.)-„Én mint kis Földvédő” címmel rajz, vers és fogalmazás iskolai pályázat. A vetélkedő a gyermekek tudatos öko viselkedését célozza meg. A középpontban a környezettudatos egyén gondolkodásmódja és cselekedetei állnak. |
04.24. |
Dobó Imréné, Bakai Edit, Sáriné Vetró Zsuzsanna és Márta Zoltánné alsós és fölsős munkaközösség |
alsó és felső tagozat csapatai |
|
Papírgyűjtés megszervezése Az tavaszi iskolai papírgyűjtés reggel 8.00-órától 16.00-ig tart. A Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft.-vel együttműködve ezen a napon papír hulladékot gyűjtünk. A gyűjtésből befolyt pénzt, szétosztjuk az osztályok között. |
04.27. |
Gorzás Ágnes DÖK |
minden tanulót és szülőt |
|
Világörökség magyar vonatkozásai-közvetlen környezetünk értékes épületei A dorozsmai szélmalom megtekintése, mely Natura 2000-es érték |
04.27-29. |
Sandrik Ágota |
term.tud.tehettség gond. tanulókat (6. és 8. osztály) |
|
Május |
Dorozsma Maraton és Gyereknap (05.30.) Május 30-án szombaton ismét megrendezésre kerül a Jerney János Általános Iskola udvarán a rendezvény. Több száz családot várunk az immár hetedik alkalommal megrendezendő futófesztiválra és gyereknapra. A reggeli közös bemelegítés után kétféle útvonalon teljesíthetik majd a futótávot. A beérkezőket 10 asztalnál várjuk, hogy mindenkinek átadjuk a szponzorok által összeállított ajándékcsomagot, benne oklevelet, ásványvizet, almát. A futás után színes programok és bemutatók várják a gyerekeket és szüleiket. |
05.30. |
Gorzás Ágnes és Páll Bence és Bor Ervin vezetésével minden pedagógus DÖK |
minden gyerek |
Madarak és fák napja (05.10.) Folyamatos madármegfigyeléseink eredményeinek összegzése hangsúlyosan kiemelve a Natura2000-es fajokat mint pl. kerti rozsdafarkú, búbos banka, seregély, tengelice, vadgerle, széncinege, fehér gólya, füsti fecske, búbos pacsirta, megyvágó… |
05.08. |
Sandrik Ágota |
term.tud.tehettség gond. tanulókat (6. és 8. osztály) |
|
Biológiai sokféleség – Biodiverzitás napja |
05.18-20. |
Végh Mária, Bakai Edit és Sandrik Ágota |
biológia és természetismeret órákon (5. -7. osztály) |
|
Dohányzásmentes világnap (05.31.) |
05.25-27. |
Végh Mária Sandrik Ágota |
biológia és természetismeret órákon (5. -8. osztály) |
|
Június |
Környezetvédelmi világnap (06.05.) |
06. 02-04. |
Sandrik Ágota |
term.tud.tehettség gond. tanulókat (5. és 7. osztály) |
Turisztikai és honismereti tábor Kőszeg |
06.24-29. |
Lázár Zoltán, Gorzás Ágnes |
táborozó gyerekeket |
Program neve |
Célja |
Feladata |
Ajánlott megvalósítási időszak |
Felelős |
Bevontak köre (szülők is) |
Autómentes világnap (09.22.) |
Figyelemfelhívás, elgondolkodta-tás. |
Kerékpározás és gyalogos közlekedés népszerűsítése. |
09.19. |
Sandrik Ágota |
term.tud.tehettség gond.és biológia, kémia órákon a tanulókat (5. és 8. osztály) |
„Mozdulj a klímáért” kampányhét |
Klímaváltozás hatásai. |
Egyéni felelősségünk felismertetése. |
09.23-09.27. |
Dobó Imréné, Czékusné Démus |
alsós és felsős tanulók |
Állatok világnapja („madarak” kiemelve MME előadóinak részvételével) |
figyelemfelhívás a környezetünkben élő madarakról való gondoskodásra, valamint a felelős madártartásra |
a madárbarát kert főbb ismérveinek megismerése, madárodú készítése |
10.04. |
Dobó Imréné, Czékusné Démus Gabriella, Sandrik Ágota |
2-5. osztályos tanulók |
Füstmentes világnap (11.17.)- egészségvédelmi vonatkozások |
a dohányzás és légszennyezés veszélyeiről való beszélgetés |
a káros, lehetséges következmények megismertetése |
11. 18-20. |
Sandrik Ágota |
term.tud.tehettség gond. tanulókat (5.,6. és 7. osztály) + 8. osztályos tanulók |
Vizes élőhelyek világnapja |
Tisza s más élővizeink haszna, s védelmének fontossága |
gyalogtúra, környezetünk megfigyelése, vízmintavétel |
02-04.hó |
Sandrik Ágota |
term.tud.tehettség gond. tanulókat (5. és 7. osztály) |
Víz napja |
ráébreszteni a gyerekeket, hogy a tiszta ivóvíz nem is olyan természetes |
víz használattal kapcsolatos pazarlási és takarékossági lista |
03.22. |
Dobó Imréné , alsós munkaközösség, Végh Mária, Sandrik Ágota |
minden tanuló + lelkesebb szülők |
Fenntarthatósági témahét |
több szemszögből való megközelítése a fenntarthatóságnak |
gyerekek megmozgatása, úgy fizikailag mint szeellemileg |
04.20-24. |
minden pedagógus, Sandrik Ágota |
minden tanuló |
Föld napja |
tevékenységeink természetre gyakorolt hatásainak felismerése |
kiránduláson a megfigyelések gyűjtése a meghatározott szempontok alapján |
04.24. |
Dobó Imréné alsós munkaközösség |
minden tanuló + lelkesebb szülők |
Biológiai sokféleség világnapja |
élőlények sokfélesége és az életközösségek sérülékenysége közötti összefüggés keresés, még felfedezetlen élőlények |
környezetünkben a biológiai sokféleség védése és támogatása |
05.20-24. |
Sandrik Ágota |
term.tud.tehettség gond. tanulókat (5. és 7. osztály) |
Környezetvédelem világnapja |
mit tehetünk mi a környezetünkért, ötletbörze |
természettudatos gondolkodásmód „felébresztése” |
06. 02-04. |
Sandrik Ágota |
term.tud.tehettséggond. tanulókat (5. és 7. osztály) |