Az Ökoiskola célja, feladatai
Munkacsoport tagjai
Folyamatos feladat
Ökoiskolai programterv 2024/2025
Zöld eseménynaptár
ÖKOISKOLAI PROGRAMTERV A 2024/2025-ÖS TANÉVRE
- A szülők bevonása programjainkba, megnyerésük az ökoiskolai témákhoz, célokhoz.
- Felvilágosító előadások szervezése a szülőknek és diákoknak a környezettudatos életmód kialakításának lehetőségeiről, hogy saját otthonukban is megtudják valósítani a környezettudatosságot.
- Annak felismertetése, hogy a gazdasági, társadalmi és ökológiai folyamatok kölcsönösen függnek egymástól, hatással vannak egymásra.
- Fenntarthatóság pedagógiai elve érvényesüljön az iskolai életben.
- Környezeti nevelés témakörei segítségével, a tantárgyak közötti interdiszciplináris kapcsolat kialakítása.
- Környezeti nevelés kapcsán, együttműködés keresése a szülőkön kívül egyesületekkel, helyi szervezetekkel.
- Fenntarthatósággal kapcsolatosan a gyerekek kritikus gondolkodásának és problémamegoldó képességének fejlesztése.
- A Natura 2000 programjának gyerekekkel való megismertetése. Iskolánkhoz közel eső Natura 2000 élőhelyek felkeresése. Jelölő fajok megismerése és megfigyelése környezetünkben.
- Törekvés az iskola energiatakarékos és környezettudatos működtetésére.
- A feladatok megoldásában a csapatmunka előtérbe helyezése, pedagógustársak megnyerése a közös munkához.
- Lázár Zoltán (igazgató)
- Gesztesi Éva (igazgatóhelyettes)
- Kohlman Péter (igazgatóhelyettes)
- Sandrik Ágota (ökoiskolai koordinátor és biológia-kémia-környezetvédelem tanár)
- Dobó Imréné (alsós munkaközösség)
- Kovács Olga (tanító)
- Maróti-Virág Ágnes (földrajz-rajz tanár)
- Gorzás Ágnes (szabadidő szervező)
- Farkas Vass Orsolya (technikai dolgozó)
- Muresán Orsolya (könyvtáros)
- pályázatfigyelés és pályázatírás, a lehetőségek keresése és megragadása (ökoiskolai, környezetnevelési, környezetvédelmi, egészségnevelési témakörökben),
- ökoiskolai szemléletmód erősítése úgy a tanulókban, mint a szülőkben (szülők mint aktív közösség), kollégákban, technikai dolgozókban – a közös cél fontossága,
- ökoiskolai értékrendek alkalmazási területeinek állandó kutatása.
ÖKOISKOLAI Munkaterv 2024/2025
IDŐPONT | FELADAT | HATÁR-
IDŐ |
FELELŐS | KI AZ ÉRINTETT? |
Szeptember | Népmese napja-Hagyományőrzés | 9.hó | Ördög Anikó | alsó- és fölső tagozatos tanulók |
Kutatók Éjszakája | 09.27. | Veres Anikó és Sandrik Ágota | 5-6. osztályos tanulók | |
A Világ legnagyobb tanórája | 09.30-10.04. | Sandrik Ágota, Sutus Valentin,
Polyák-Léderer Szilvia, Maróti-Virág Ágnes, Szörényi Gyöngyvér |
5-8. osztályos tanulók | |
Mozdulj a klímáért! | 09.30-10. | iskolánk pedagógusai | Iskolánk minden diákja és pedagógusa | |
Öszi papírgyűjtés | 09.30. | Gorzás Ágnes, Muresán Orsolya és DÖK | iskolánk tanulói, tanárai és a szülők | |
Alsó és fölső tagozat folyosójának dekorálása az őszi hangulat jegyében. | 09-10. hó | alsós kolégák Kozma Valéria és Rátfai Andrea; Sutus Valentin, Sandrik Ágota fölsős folyosó | alsós tanulók és 5. osztályos tanulók | |
Október | Állatok Világnapja | 10.04. | Pécsi Hajnalka | tanítók |
Tanítás nélküli munkanap (1.) – projektnap: Családi Sport és Közösségi Nap (a Diákönkormányzat napja) | 10.05. | Gorzás Ágnes | minden tanár , minden diák és a szülők | |
Természettudományos diáklaboratórium – SZERETED Labor/Selye János Program | 10.08. | Polyák-léderer Szilvia és Sandrik Ágota | 7. osztályos tanulók | |
Madarak folyamatos megfigyelése – VN (10.04.-) | egész évben | Sandrik Ágota | minden tanuló | |
Rímbe szedett természet | 10. hó folyamán | 1-4. osztályos osztályfőnökök | minden 1-4.osztályos tanuló | |
Dorozsmai Tökfesztivál
(tökfaragás) |
10.11-12. | Gorzás Ágnes
DÖK |
iskolánk minden diákja, tanára és a szülők | |
Zene Világnapja – A természet hangjai | 10.27. | osztályfőnökök | minden tanuló, pedagógus | |
Kézmosás világnapja (10.15)
Takarékossági világnap (10.31.) |
10.15-31. | Sandrik Ágota | term.tud. diákkörön és etika órákon a
tanulók (5- 8. osztály) |
|
November | Milyen a tudatos vásárló? | 11. 07-11. | Markó Teodóra és Havai Zoltán | term.tud. órákon a
tanulók (5-7. o.) |
Füstmentes világnap (11.21.)- egészségvédelmi vonatkozások | 11.14- 21. | Havai Zoltán | term.tud. órákon a
tanulók (7-8. o.) |
|
Iskolában az erdő – Interaktív foglalkozást tartanak iskolánkban | 11. hó | Maróti-Virág Ágnes és Sandrik Ágota | 5-6. osztályos tanulók | |
Kísérletek Kavalkádja rendezvényen való aktív részvétel | 11.16. | Sandrik Ágota és Veres Anikó | 8. osztályos tanulók (tevékenyen), 5-8. osztályos tanulók (látogatóként) | |
CSEMETE Természet- és Környezetvédelmi Egyesület interaktív órái | 11.18. | Maróti-Virág Ágnes és Sandrik Ágota | 5-8. osztályos tanulók | |
Alsó és fölső tagozat folyosójának dekorálása az télii hangulat jegyében. | 11-12. hó | alsós kollégák Ördög Anikó, Szabóné H. Anikó, Pécsi Hajnalka, Rátfai Andrea és Polyák-Léderer Szilvia fölsős folyosó | alsó tagozatos tanulók és 6. osztályos tanulók | |
December | Karácsony a szeretet és megértés ünnepe. | 12.07-11. | osztályfőnökök, hittan- és etika oktatók | etika, hittan és osztályfőnöki órákon
tanulók (1-8.o.) |
Adventi várakozás és koszorúkészítés,hagyományok
Az ajándékozás öröme, módja, fontossága, „nagysága” |
12.12-20. | alsós munkaközösség, Mihállfyné Turzó Edit – hitoktató, osztályfőnökök | alsós és felsős tanulók | |
Január | Ünnepek után- Egészséges táplálkozás-azok a fölösleges kalóriák – „Sztárzöldségek” | 01.02-13. | Maróti-Virág Ágnes és Sandrik Ágota | term.tud. órákon a
tanulók (5-8. o.) |
Veszélyes hulladékok elhelyezése és a szelektív hulladékgyűjtés jelentősége. | 01.hónap | Sandrik Ágota | 8. osztályos tanulók | |
Alsó tagozat folyosójának dekorálása farsangi hagyomány jegyében. | 1-2. hónap | Ördög Anikó | alsó tagozatos tanulók | |
Február | Ökopolc rendezése a könyvtárban | folyama-tos | Muresán Orsolya | minden tanuló |
SZERETED Diáklabor foglalkozás – természettudományos tanulói kísérletek | 02.02. | Lovai Ágota és Ördög Anikó | 3. osztályos tanulók | |
Farsang és busójárás hagyományai-jelmezek készítésénél újrahasznosítható anyagok felhasználása. | 02.14. | alsós munkaközösség
Rátfai AndreaPécsi Hajnalka, Czékusné Démus Gabriella |
alsós tanulók és szülők és tanítók | |
Március | „Pénz 7” pénzügyi és vállalkozói témahét | 03.03-07. | Gesztesi Éva és az iskola minden pedagógusa | alsós és felsős tanulók |
Víz világnapja (03.22.)-
Az alsó és felső tagozatosok a Víz világnapjáról megemlékeznek. |
03.22. | Kovács Olga, Maróti-Virág Ágnes és Sandrik Ágota | alsós és fölsős tanulók | |
Alsó- és fölső tagozat folyosójának dekorálása a tavaszi hangulat jegyében. | 03-04. hó | alsós kollégák Bittó-Szécsi Patrícia és Galgóczi Vivien;
Sutus Valentin és Sandrik Ágota |
alsó tagozatos tanulók és 5.osztályos tanulók | |
Április | Fenntarthatósági Témahét | 04.07-11. | Sandrik Ágota iskolánk minden pedagógusa | iskolánk minden tanulója |
Tavaszi papírgyűjtés | 04.16. | Gorzás Ágnes, Muresán Orsolya és DÖK | iskolánk tanulói, tanárai és a szülők | |
Föld világnapja (04.22.)
A középpontban a környezettudatos egyén gondolkodásmódja és cselekedetei állnak. |
04.23. | Kozma Valéria | alsó és felső tagozat csapatai | |
Alsó- tagozat folyosójának dekorálása a húsvéti hagyományok jegyében. | 04. hó | alsó tagozatos kollégák | alsó tagozatosok | |
Digitális Témahét | 04.24- | Veres Anikó | minden tanuló | |
Május | ZöldOkoskupa Palánta és Magonc versenyek | 03.01.-05.31. | Maróti-Virág Ágnes és Sandrik Ágota | 5-8. osztályos tanulók |
Egészségnapok | 05. hó | fölsős munkaközösség | 1-8. osztályos tanulók | |
Alsó- és fölső tagozat folyosójának dekorálása a nyári hangulat jegyében. | 05-06. hó | Búza Katalin, Paksi Péter, Korcsok Gábor és Maróti-Virág Ágnes | alsó tagozatos tanulók és 7.osztályos tanulók | |
HAT-23-…”Határtalanul!” kirándulás Erdélybe | 05.29-06.02. | Lázár Zoltán és Maróti-Virág Ágnes | 7. osztályos tanulók | |
Dohányzásmentes világnap (05.31.) | 05.23-27. | Sandrik Ágota | biológia és természetismeret órákon (5-8. osztály) | |
Újraélesztés iskolai oktatása | 05.hó | Sandrik Ágota | 7. osztályos tanulók | |
Június | Osztálykirándulások
Természetközeli programokkal készültünk: Szegedi Vadaspark, Szegedi Füvészkert, Tappancs Állatmenhely, kerékpártúra Sziksós tóhoz, Gyulán kalandpark a természetben… |
06.hó | Iskolánk minden pedagógusa | iskolánk minden diákja |
Program
neve |
Célja | Feladata | Ajánlott megvalósítási
időszak |
Felelős | Bevontak köre
(szülők is) |
A Világ Legnagyobb tanórája | élelmiszer kilóméterek | a helyi alapanyagok fogyasztásának a jelentősége légkörünk védelme érdekében | |||
Állatok világnapja | figyelemfelhívás a környezetünkben élő madarakról való gondoskodásra, valamint a felelős madártartásra | a madárbarát kert főbb ismérveinek megismerése, madárodú készítése | 10.04. | Korcsok Gábor | 2-4. osztályos tanulók |
Mozdulj a Klímáért | figyelemfelhívás a tiszta levegő fontosságára | saját felelősség fontosságának felismerése | 09.30-10.10. | minden tanár | Iskolánk minden diákja és pedagógusa |
CSEMETE Természet- és Környezetvédelmi Egyesület interaktív órái | felvilágosítás, ismeretterjesztés | gyerekek érdeklődésének felkeltése, ötletek. Mit tehetek én? | 11.18. | Maróti-Virág Ágnes és Sandrik Ágota | iskolánk fölső tagozatos tanulói |
Víz napja | ráébreszteni a gyerekeket, hogy a tiszta ivóvíz nem is olyan természetes | víz használattal kapcsolatos pazarlási és takarékossági lista | 03.22. | Kovács Olga, Maróti-Virág Ágnes és Sandrik Ágota | minden tanuló + lelkesebb szülők |
Fenntarthatósági témahét | több szemszögből való megközelítése a fenntarthatóságnak | gyerekek megmozgatása, úgy fizikailag mint szellemileg | 04.07-11. | minden pedagógus, Maróti-Virág Ágnes és Sandrik Ágota | minden tanuló |
Föld napja | tevékenységeink természetre gyakorolt hatásainak felismerése | kiránduláson a megfigyelések gyűjtése a meghatározott szempontok alapján | 04.25. | alsós munkaközösség | minden tanuló + lelkesebb szülők |