Az Ökoiskola célja, feladatai
Munkacsoport tagjai
Folyamatos feladat
Ökoiskolai programterv 2023/2024
Zöld eseménynaptár
ÖKOISKOLAI PROGRAMTERV A 2023/2024-ES TANÉVRE
Az Ökoiskola célja, feladatai
- A szülők bevonása programjainkba, megnyerésük az ökoiskolai témákhoz, célokhoz.
- Felvilágosító előadások szervezése a szülőknek és diákoknak a környezettudatos életmód kialakításának lehetőségeiről, hogy saját otthonukban is megtudják valósítani a környezettudatosságot.
- Annak felismertetése, hogy a gazdasági, társadalmi és ökológiai folyamatok kölcsönösen függnek egymástól, hatással vannak egymásra.
- Fenntarthatóság pedagógiai elve érvényesüljön az iskolai életben.
- Környezeti nevelés témakörei segítségével, a tantárgyak közötti interdiszciplináris kapcsolat kialakítása.
- Környezeti nevelés kapcsán, együttműködés keresése a szülőkön kívül egyesületekkel, helyi szervezetekkel.
- Fenntarthatósággal kapcsolatosan a gyerekek kritikus gondolkodásának és problémamegoldó képességének fejlesztése.
- A Natura 2000 programjának gyerekekkel való megismertetése. Iskolánkhoz közel eső Natura 2000 élőhelyek felkeresése. Jelölő fajok megismerése és megfigyelése környezetünkben.
- Törekvés az iskola energiatakarékos és környezettudatos működtetésére.
- A feladatok megoldásában a csapatmunka előtérbe helyezése, pedagógustársak megnyerése a közös munkához.
- Lázár Zoltán (igazgató)
- Gesztesi Éva (igazgatóhelyettes)
- Kohlman Péter (igazgatóhelyettes)
- Sandrik Ágota (ökoiskolai koordinátor és biológia-kémia-környezetvédelem tanár)
- Dobó Imréné (alsós munkaközösség)
- Kovács Olga (tanító)
- Maróti-Virág Ágnes (földrajz-rajz tanár)
- Gorzás Ágnes (szabadidő szervező)
- Farkas Éva (technikai dolgozó)
- Muresán Orsolya (könyvtáros)
- pályázatfigyelés és pályázatírás, a lehetőségek keresése és megragadása (ökoiskolai, környezetnevelési, környezetvédelmi, egészségnevelési témakörökben),
- ökoiskolai szemléletmód erősítése úgy a tanulókban, mint a szülőkben (szülők mint aktív közösség), kollégákban, technikai dolgozókban – a közös cél fontossága,
- ökoiskolai értékrendek alkalmazási területeinek állandó kutatása.
ÖKOISKOLAI Munkaterv 2023/2024
IDŐPONT | FELADAT | HATÁR-IDŐ | FELELŐS | KI AZ ÉRINTETT? |
Szeptember | Családi Sport és Közösségi Nap – Magyar Diáksport napja | 10.07. | Gorzás Ágnes | minden tanár , minden diák és a szülők |
Dorozsmai Tökfesztivál(tökfaragás) | 09.22-23. | Gorzás ÁgnesDÖK | iskolánk minden diákja, tanára és a szülők | |
Népmese napja | 9.hó | Ördög Anikó | alsó tagozatos tanulók | |
Alsó tagozat folyosójának dekorálása az őszi hangulat jegyében. | 09-10. hó | Mukus Dominika | alsós tanulók | |
Október | Állatok Világnapja | 10.04. | Korcsok Gábor | tanítók |
Madarak folyamatos megfigyelése – VN (10.04.-) | egész évben | Havai Zoltán | minden tanuló | |
Zene Világnapja – A természet hangjai | 10.27. | osztályfőnökök | minden tanuló, pedagógus | |
Kézmosás világnapja (10.15)Takarékossági világnap (10.31.) | 10.15-31. | Markó Teodóra és Havai Zoltán | term.tud. órákon atanulók (5- 8. osztály) | |
November | Milyen a tudatos vásárló? | 11. 07-11. | Markó Teodóra és Havai Zoltán | term.tud. órákon atanulók (5-7. o.) |
Füstmentes világnap (11.21.)- egészségvédelmi vonatkozások | 11.14- 21. | Havai Zoltán | term.tud. órákon atanulók (7-8. o.) | |
Alsó tagozat folyosójának dekorálása az télii hangulat jegyében. | 11-12. hó | Nagy István | alsó tagozatos tanulók | |
December | Karácsony a szeretet és megértés ünnepe. | 12.07-11. | Barabás Mercédesz | etika és osztályfőnöki órákontanulók (1-8.o.) |
Adventi várakozás és koszorúkészítés,hagyományok Az ajándékozás öröme, módja, fontossága, „nagysága” | 12.12-20. | alsós munkaközösség, Mihállfyné Turzó Edit – hitoktató, osztályfőnökök | alsós és felsős tanulók | |
Január | Ünnepek után- Egészséges táplálkozás-azok a fölösleges kalóriák – „Sztárzöldségek” | 01.02-13. | Havai Zoltán | term.tud. órákon atanulók (7-8. o.) |
Veszélyes hulladékok elhelyezése és a szelektív hulladékgyűjtés jelentősége. | 01.hónap | Havai Zoltán | 8. osztályos tanulók | |
Alsó tagozat folyosójának dekorálása farsangi hagyomány jegyében. | 1-2. hónap | Ördög Anikó | alsó tagozatos tanulók | |
Február | Ökopolc rendezése a könyvtárban | folyama-tos | Muresán Orsolya | minden tanuló |
SZERETED Diáklabor foglalkozás – természettudományos tanulói kísérletek | 02.02. | Lovai Ágota és Markó Teodóra | 3. osztályos tanulók | |
Farsang és busójárás hagyományai-jelmezek készítésénél újrahasznosítható anyagok felhasználása. | 02.17. | alsós munkaközösségPécsi Hajnalka, Czékusné Démus Gabriella | alsós tanulók és szülők és tanítók | |
Március | „Pénz 7” pénzügyi és vállalkozói témahét | 03.06-10. | Gesztesi Éva és az iskola minden pedagógusa | alsós és felsős tanulók |
Víz világnapja (03.22.)-Az alsó és felső tagozatosok a Víz világnapjáról megemlékeznek. | 03.22. | Rátfai Andrea | alsós és fölsős tanulók | |
Alsó tagozat folyosójának dekorálása a tavaszi hangulat jegyében. | 03-04. hó | K. Geiszt Zsuzsanna | alsó tagozatos tanulók | |
Április | Fenntarthatósági Témahét | 04.22-26. | Maróti-Virág Ágnes iskolánk minden pedagógusa | iskolánk minden tanulója |
Föld világnapja (04.22.)A középpontban a környezettudatos egyén gondolkodásmódja és cselekedetei állnak. | 04.231. | Farkas Áronné | alsó és felső tagozat csapatai | |
Alsó tagozat folyosójának dekorálása a húsvéti hagyományok jegyében. | 04. hó | Farkas Áronné | alsó tagozatosok | |
Digitális TémahétAz tavaszi iskolai papírgyűjtés reggel 8.00-órától 16.00-ig tart. A gyűjtésből befolyt pénzt, szétosztjuk az osztályok között. | 04.08-12. | Dudás JózsefDÖK | minden tanuló | |
Május | ZöldOkoskupa Palánta és Magonc versenyek | 03.01.-05.31. | Maróti-Virág Ágnes és Havai Zoltán | 5-8. osztályos tanulók |
Alsó tagozat folyosójának dekorálása a nyári hangulat jegyében. | 05-06. hó | Paksi Péter és Korcsok Gábor | alsó tagozatos tanulók | |
HAT-23-…”Határtalanul!” kirándulás Erdélybe | 05.29-06.02. | Lázár Zoltán és Balog Helga | 7. osztályos tanulók | |
Dohányzásmentes világnap (05.31.) | 05.23-27. | Sandrik Ágota | biológia és természetismeret órákon (5-8. osztály) | |
Újraélesztés iskolai oktatása | 05.hó | Havai Zoltán | 7. osztályos tanulók | |
Június | OsztálykirándulásokTermészetközeli programokkal készültünk: Szegedi Vadaspark, Szegedi Füvészkert, Tappancs Állatmenhely, kerékpártúra Sziksós tóhoz, Gyulán kalandpark a természetben… | 06.01-02. | Iskolánk minden pedagógusa | iskolánk minden diákja |
Programneve | Célja | Feladata | Ajánlott megvalósításiidőszak | Felelős | Bevontak köre(szülők is) |
Állatok világnapja | figyelemfelhívás a környezetünkben élő madarakról való gondoskodásra, valamint a felelős madártartásra | a madárbarát kert főbb ismérveinek megismerése, madárodú készítése | 10.04. | Korcsok Gábor | 2-4. osztályos tanulók |
Víz napja | ráébreszteni a gyerekeket, hogy a tiszta ivóvíz nem is olyan természetes | víz használattal kapcsolatos pazarlási és takarékossági lista | 03.22. | Rátfai Andrea , alsós munkaközösség, | minden tanuló + lelkesebb szülők |
Fenntarthatósági témahét | több szemszögből való megközelítése a fenntarthatóságnak | gyerekek megmozgatása, úgy fizikailag mint szellemileg | 04.22-26. | minden pedagógus, Maróti-Virág Ágnes és Havai Zoltán | minden tanuló |
Föld napja | tevékenységeink természetre gyakorolt hatásainak felismerése | kiránduláson a megfigyelések gyűjtése a meghatározott szempontok alapján | 04.25. | Farkas Áronné alsós munkaközösség | minden tanuló + lelkesebb szülők |