Az Ökoiskola célja, feladatai
Munkacsoport tagjai
Folyamatos feladat
Ökoiskolai programterv 2017/2018
Zöld eseménynaptár
ÖKOISKOLAI BESZÁMOLÓ 2017/2018
ÖKOISKOLAI PROGRAMTERV A 2017/2018-AS TANÉVRE
- A szülők bevonása programjainkba, megnyerésük az ökoiskolai témákhoz, célokhoz.
- Felvilágosító előadások szervezése a szülőknek és diákoknak a környezettudatos életmód kialakításának lehetőségeiről, hogy saját otthonukban is megtudják valósítani a környezettudatosságot.
- Annak felismertetése, hogy a gazdasági, társadalmi és ökológiai folyamatok kölcsönösen függnek egymástól, hatással vannak egymásra.
- Fenntarthatóság pedagógiai elve érvényesüljön az iskolai élet minden színterén.
- Környezeti nevelés témakörei segítségével, a tantárgyak közötti integráció kialakítása.
- Környezeti nevelés kapcsán, együttműködés keresése a szülőkön kívül egyesületekkel, helyi szervezetekkel.
- Fenntarthatósággal kapcsolatosan a gyerekek kritikus gondolkodásának és problémamegoldó képességének fejlesztése.
- A Natura 2000 programjának gyerekekkel való megismertetése. Iskolánkhoz közel eső Natura 2000 élőhelyek felkeresése. Jelölő fajok megismerése és megfigyelése környezetünkben.
- Törekvés az iskola energiatakarékos és környezettudatos működtetésére.
- A feladatok megoldásában a csapatmunka előtérbe helyezése, pedagógustársak megnyerése a közös munkához.
- Lázár Zoltán (igazgató)
- Gesztesi Éva (igazgatóhelyettes)
- Kohlman Péter (igazgatóhelyettes)
- Sandrik Ágota (ökoiskolai koordinátor és biológia-kémia-környezetvédelem tanár)
- Bakai Edit (alsós munkaközösség)
- Márta Zoltánné (magyar tanár és napközis nevelő)
- Maróti-Virág Ágnes (természetismeret-földrajz-rajz tanár)
- Gorzás Ágnes (szabadidő szervező)
- Farkas Éva (technikai dolgozó)
- Kósa Gyöngyvér (könyvtáros)
- pályázatfigyelés és pályázatírás, a lehetőségek keresése és megragadása (ökoiskolai, környezetnevelési, környezetvédelmi, egészségnevelési témakörökben),
- ökoiskolai szemléletmód erősítése úgy a tanulókban, mint a szülőkben (szülők mint aktív közösség), kollégákban, technikai dolgozókban – a közös cél fontossága,
- ökoiskolai értékrendek alkalmazási területeinek állandó kutatása.
ÖKOISKOLAI PROGRAMTERV 2017/2018
IDŐPONT | FELADAT | HATÁR-IDŐ | FELELŐS | KIT ÉRINT? |
Szeptember | ||||
Autómentes világnap (09.22.) | 09.25-26. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.tanulókat (5. és 7. osztály) | |
Tiszai Halfesztiválon a Jerneysek |
09.19. | Kohlman Péter, Kiss Attila | 5.o. és 7.o. tanulók | |
Családi sportnap (09.23.)Szeptember utolsó szombatján kerül sor a Jerney iskola hagyományos családi sportnapjára. A délelőtt első felében a családok akadályversenyét rendezzük meg, melyet tanár-diák-szülő sportmérkőzések (labdarúgás, ping-pong) követnek. A szünetekben bemutatkoznak az iskolában működő külső egyesületek is (íjászat, judo, kézilabda, atlétika, mediBall, kettlebell, görkorcsolya, tánc (hiphop, társastánc)). A sportudvari program az osztályok hagyományos bográcsos főzésével, grillezésével egészül ki.https://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=42391 | 09.23. | Gorzás ÁgnesNyikos ImreDÖK
minden pedagógus |
minden tanulót és szülőt | |
A Világ Legnagyobb Tanórája Programhoz csatlakozás – élelmiszerekkel, táplálkozási szokásokkal kapcsolatos fenntarthatósági témák.Természetismeret, biológia, kémia, rajz, angol és német órákon tartottunk e témakörben foglalkoztató órákat a segédtananyag felhasználásával. A gyerekek nagyon élvezték, szép munkák születtek. | 09.18.-24. | Maróti-Virág Ágnes,Bakai Edit,Sandrik Ágota,
Lovász Richárd, Bodóné Csendes Lilla, Hódi Ildikó, Kiss Attila |
iskolánk minden tanulóját | |
Dorozsmai „Tökfesztivál”Délutáni foglalkozás keretében a napközis csoportokkal részt vettünk a hagyományosan megrendezésre kerülő Dorozsmai Tökfesztiválon. Előzetesen rajz készítés, őszi versek tanulása előzte meg a rendezvényt. Délután a fesztivál színpadán őszi verseket előadhatták diákjaink. A rendezvényen a gyerekek, tököt faraghattak, szalmabábut készíthettek, agyagozhattak, kipróbálhatták az arcfestést és az íjászatot is.https://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=42472 | 09.28. | Gorzás Ágnesnapközis pedagógusok:Rúzsa Anna, Polyák Tamásné, Szabó Sándor, Wachler Nikolett | napközis csoportok | |
„FELELŐS ÁLLATTARTÁS JEGYÉBEN”! versenyen való részvétel, mely a Tappancs Állatvédő Alapítvány és a Magyar Állatvédő és Természetbarát Szövetség (MÁTSZ) szervezésében kerül megrendezésre. Állati Bölcsességek című, oktatói kézikönyv is hozzátartozik a versenyhez, mely a Kerettanterv rendelkezéseihez illeszkedik. | szeptembertől kezdődően | Bakai Edit | 4. osztályos tanulók | |
Szüreti időszak | 09.01.-09.30. | Alsós munkaközösség | minden alsós és 5. osztályos tanulót | |
Október | Papírgyűjtés megszervezése-Takarítási világnap (10.09.)
Az őszi iskolai papírgyűjtés reggel 8.00-órától 16.00-ig tart. A Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft.-vel együttműködve ezen a napon papír hulladékot gyűjtünk. A gyűjtésből befolyt pénzt, szétosztjuk az osztályok között. |
10.09. | Gorzás Ágnes DÖK | minden tanulót és szülőt |
Zenei világnapi koncert a dorozsmai plébánia templomban | 10.02. | Gorzás Ágnes | minden tanulót és pedagógust | |
Idősek otthonában – Idősek Világnapja alkalmából fellépésTolerancia, szeretet.https://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=42471 | 10.03. | Dudás József | 8.A osztálytanulói | |
Állatok világnapjaAlsó tagozatban madárkiállítás szervezése (házi kedvenceink a madarak).A Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület tagjainak segítségével a gyerekek madárodúkat készítettek, melyeket együttesen kihelyeztek az iskolaudvar hatalmas platánfáira. Madarakkal kapcsolatos interaktív játékokban is kipróbálhatták magukat a gyerekek. | 10.04. | Bakai Edit, alsós munkaközös-ség, Maróti-Virág Ágnes és Sandrik Ágota | alsós tanulók és 5. osztályos tanulók | |
Madarak folyamatos megfigyelése – VN (10.08.)A koncerthez kapcsolódóan madárhangok és hangszerek hangjának összehasonlítása, megfigyelése. | egész évben | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.tanulókat (5. és 7. osztály) | |
„Mozdulj a klímáért” kampányhét | 10.09-13. | Bakai Edit | alsós tanulók | |
Családi Sportnap |
10.07. | minden pedagógus | minden szülő és diák | |
Természettudományos Kalandtúrahttps://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=43989 | 10.24. | Bakai Edit | 4 fő 4.o. és 4 fő 8.o. tanuló | |
Környezetvédelmi programsorozaton belül „Szeretem a természetet” címmel rajzpályázatot hirdetett a Csongrád Megyei Kormányhivatal, amelyen a 3. számú napközis csoportból tizenkilenc fő vett részt. Az eredményhirdetésre a klímanapon került sor, amikor többféle, környezettudatosságra tanító játékon vehettünk részt. Kézműveskedtünk, töltöttünk ki feladatlapot, horgásztunk, időjárási naptárt alakítottunk ki.https://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=44089 | 10.25. | Ruzsa Anna | 3. számú napközis csoport | |
November | Milyen a tudatos vásárló? | 11.13-14. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.tanulókat (5. és 7. osztály) |
Tappancssal kötött együttműködési szerződés – Állatvédelmi feladatok a tanévben folyamatosan. | egész éven át tartó | Bakai Edit | 4. osztály | |
Füstmentes világnap (11.17.)- egészségvédelmi vonatkozások | 11.20-21. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.tanulókat (5. és 7. osztály) | |
SzeReTeD labor foglalkozások:-Az SZTE Gyakorló Gimnáziumában működő Szegedi Regionális Természettudományos Diáklaboratóriumot a TÁMOP-3.1.3-10/2-2010-0013 „Természetismereti tudástárral támogatott közoktatás fejlesztés”című projekt keretében hozták létre. Több éves együttműködési megállapodásunk részeként november a 7. a és 7.b (bónusz lehetőség esetén a 8. osztály is)osztály látogatott el a látványos kísérleteknek helyet adó laboratóriumba. A másfél-másfél órás interaktív foglalkozások alatt a tanulók a keverékek szétválasztásának módszereivel, továbbá a termikus kölcsönhatással ismerkedtek – játékos, interaktív formában. | 11.08. és 10. | Sandrik ÁgotaSzegi József | 7. és 8. osztályostanulókat | |
Roma „Ki mit tud”https://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=44632 | 11.13. | Kovács Vivien Ramóna | ||
Tolerancia VN (11.16.) | 11.27-28. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.tanulókat (5. és 7. osztály) | |
Cetelem Zöldsuli Pályázat – hulladékból készítettek a gyerekek használati tárgyat. https://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=44398 | 11.13-24. | Bakai Edit | 4.A osztály | |
Fogápolási csomagot nyertek az 1. osztályosok a DM Mosolygó fogacskák pályázatán.https://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=44644 | 11.15. | Wachler Nikoletta | 1.A osztály | |
Kísérletek Kavalkádja rendezvényen (Szent-Györgyi Agorában) mutatott be kísérleteket a „nagyközönségnek” 8 fő 7.o. tanulónk (fizikából és kémiából).https://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=44640 | 11.25. | Szegi József, Sandrik Ágota | 7. osztályos tanulók | |
December | ||||
PontVelem Varázsolj mosolyt egy társad arcárahttps://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=44815 | 12.11-12. | minden pedagógus | minden tanuló | |
Karácsonyi kézműves kirakodó vásár (környezetbarát dekorációs anyagok felhasználása)https://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=44803https://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=45394 | 12.20. | Ruzsa AnnaGorzás ÁgnesDÖK | minden tanulót és szülőt | |
Adventi várakozás és koszorúkészítés, hagyományokAz ajándékozás öröme, módja, fontossága, „nagysága” | 12.18-21. | alsós munkaközösség, Mihállfyné Turzó Edit – hitoktató, osztályfőnökök | alsós és felsős tanulók | |
Január | Ünnepek után- Egészséges táplálkozás-azok a fölösleges kalóriák – „Sztárzöldségek” | 01.08-09. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.tanulókat (5. és 7. osztály) |
Vallások világnapja (január harmadik vasárnapja)- vallás és hagyományok | 01.15-16. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.tanulókat (5. és 7. osztály) | |
Veszélyes hulladékok elhelyezése és a szelektív hulladékgyűjtés jelentősége. | 01.hónap | Sandrik ÁgotaDÖK | 7. és 8. osztályos tanulókat | |
Február | Tisza élővilága (02.01.)-vizes élőhelyek világnapjaTisza vetélkedőn való részvételhttps://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=46186 | 02. hónaptól | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.tanulókat (5. és 7. osztály) |
Ökopolc rendezése a könyvtárban | folyama-tos | Kósa Gyöngyvér | minden tanulót | |
Farsang és busójárás hagyományai-jelmezek készítésénél újrahasznosítható anyagok felhasználása:Az alsó tagozatosok farsangján a nagy sikerre való tekintettel lehetőség nyílik arra, hogy jelmezüket csillámtetoválással egészítsék ki. Majd változatos, sokszínű, ötletes jelmezekkel vonulnak fel az osztályok, majd hip-hop táncstúdió bemutatója, játékos versenyfeladatok, zsákbamacska, farsangi álarc készítő verseny, majd táncmulatság színesíti a programot. http://www.jerney-szeged.sulinet.hu/?p=45633 | 02.16.02.23. | DÖK vezetők, alsós és felsős munkaközösség | alsós tanulókat és szülőket5-6. osztályos tanulók | |
Március | Víz világnapja (03.22.)- Az alsó tagozatosok a Víz világnapjáról megemlékeznek. http://www.jerney-szeged.sulinet.hu/?p=45863Felső tagozatosoknak látogatás a szegedi víztoronyba Öreghölgy http://www.jerney-szeged.sulinet.hu/?p=45610
https://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=46245 |
03.24. | Vachler NikolettMaróti-Virág ÁgnesSandrik Ágota
alsós és felsős munkaközösség |
alsós és fölsős tanulókat |
Fogyasztóvédelmi világnap (03.15.) | 03.27. | Sandrik Ágota | felső tagozatos tanulókat | |
Boldogság VN (03.20.)- mi is a boldogság? | 03.19-23. | osztályfőnökök | felső tagozatos tanulókat | |
Egészséges Életmód vetélkedőhttps://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=46107 | 03.20. | Sandrik Ágota | 7. o. tanulók | |
Húsvéti kézműves kirakodó vásár-környezetbarát anyagok felhasználása-hagyományaink. A húsvéti kézműves vásáron elsőtől a nyolcadik évfolyamig a diákok és a szülői munkaközösségek előre terveznek és készítenek az ünnephez kapcsolható szebbnél szebb kézműves termékeket, s ezen a vásáron eladhatják azokat. Az alapanyagok felhasználásnál nagy hangsúlyt kap a természetes, környezetbarát anyagok használata s a „hulladékok” újrafelhasználásának lehetősége. Vannak ajtó, asztali díszek, húsvéti lapok, tojásfestő minták. A vásárból befolyt pénzt a közösségek saját céljaikra felhasználhatják. A vásár jó alkalom arra, hogy a gyerekek gazdasági ismereteket szerezzenek, felismerjék magukban a kreativitást, az alkotás örömét is.Részvétel az immár hagyományosan a Szegedi Árkádban megrendezésre kerülő óriás húsvéti tojásfestésben | 03.28. | Fodor AnnaGorzás ÁgnesPolyák Tamásné
Gesztesi Éva |
minden tanulót és szülőt | |
Április | Fenntarthatósági Témahéthttps://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=46083 | 04.23.-27. | Maróti-Virág Ágnes, Gorzás ÁgnesSandrik ÁgotaDÖK | minden tanulót |
Kaán Károly XXV. Országos Természet- és Környezetismereti Verseny |
04.13. | Maróti-Virág Ágnes, Lovász Richárd, Sandrik Ágota | 5-6. osztályos tanulók | |
Papírgyűjtés megszervezése Az tavaszi iskolai papírgyűjtés reggel 8.00-órától 16.00-ig tart. A Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft.-vel együttműködve ezen a napon papír hulladékot gyűjtünk. A gyűjtésből befolyt pénzt, szétosztjuk az osztályok között. | 04.16. | Gorzás ÁgnesDÖK | minden tanulót és szülőt | |
Világörökség magyar vonatkozásai-közvetlen környezetünk értékes épületeiA dorozsmai szélmalom megtekintése, mely Natura 2000-es érték | 04.24. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.tanulókat (5. és 7. osztály) | |
Határtalanul- kirándulás:– magyarság élete, szülőföldön való megmaradás kötelékei és a legfontosabb értékek– a tervezett események célja, hogy diákjaink bővítsék történelmi és természeti ismereteiket, új kapcsolatok, barátságok szövődjenek. (Erdély). | 04-21-25. | Gorzás Ágnes | 7. osztályos tanulókat és pedagógusokat | |
Május | „Csak együtt létezhetünk” megyei játékos természetismereti vetélkedő | 05.11. | Bakai Edit | 4.o. tanulók |
Dorozsma Maraton és Gyereknap (05.27.)Május 27-én szombaton ismét megrendezésre kerül a Jerney János Általános Iskola udvarán a rendezvény. Több száz családot várunk az immár hetedik alkalommal megrendezendő futófesztiválra és gyereknapra. A reggeli közös bemelegítés után kétféle útvonalon teljesíthetik majd a futótávot. A beérkezőket 10 asztalnál várjuk, hogy mindenkinek átadjuk a szponzorok által összeállított ajándékcsomagot, benne oklevelet, ásványvizet, almát. A futás után színes programok és bemutatók várják a gyerekeket és szüleiket. | 05.26. | Gorzás Ágnes és Nyikos Imre és Bor Ervin vezetésévelminden pedagógusDÖK | minden gyerek | |
Madarak és fák napja (05.10.)Folyamatos madármegfigyeléseink eredményeinek összegzése hangsúlyosan kiemelve a Natura2000-es fajokat mint pl. kerti rozsdafarkú, búbos banka, seregély, tengelice, vadgerle, széncinege, fehér gólya, füsti fecske, búbos pacsirta, megyvágó… | 05.15. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.tanulókat (5. és 7. osztály) | |
Biológiai sokféleség – Biodiverzitás napja | 05.22. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.tanulókat (5. és 7. osztály) | |
Legyél te is mesehőshttps://www.jerney-szeged.edu.hu/?paged=2 | 05.30. | Bakai Edit | 4.o.tanulói | |
Dohányzásmentes világnap (05.31.) | 05.29. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.tanulókat (5. és 7. osztály) 8.osztályos tanulókat | |
Június | Környezetvédelmi világnap (06.05.) | 06.04-05. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.tanulókat (5. és 7. osztály) |
Füvészkertbe látogattunk 5. és 7. osztályos szakkörösökkel |
06.04. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.tanulókat (5. és 7. osztály) | |
Fel-Hajtás Versenyen |
06.07. | Sandrik Ágota | 7. osztályos tanulók | |
Alsósok a Vadasparkbanhttps://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=46383 | 06.07. | tanító kollégák | ||
Turisztikai és honismereti tábor Tata | 06.19-23. | Lázár Zoltán, Gorzás Ágnes | táborozó gyerekeket |
Program neve |
Célja | Feladata | Ajánlott megvalósítási időszak |
Felelős | Bevontak köre (szülők is) |
Autómentes világnap | elgondolkodni a közlekedés következményei-ről | különböző módon közlekedők megszámlálása-adatgyűjtés | 09.25-29. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.tanulókat (5. és 7. osztály) |
Állatok világnapja(„madarak” kiemelve MME előadóinak részvételével) | figyelemfelhívás a környezetünkben élő madarakról való gondoskodásra, valamint a felelős madártartásra | a madárbarát kert főbb ismérveinek megismerése, madárodú készítése | 10.04. | Bakai Edit, Maróti-Virág Ágnes, Sandrik Ágota | 2-5. osztályos tanulók |
Füstmentes világnap (11.17.)- egészségvédelmi vonatkozások | a dohányzás és légszennyezés veszélyeiről való beszélgetés | a káros, lehetséges következmények megismertetése | 11.20-21. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.tanulókat (5. és 7. osztály)+ 8. osztályos tanulók |
Vizes élőhelyek világnapja | Tisza s más élővizeink haszna, s védelmének fontossága | gyalogtúra, környezetünk megfigyelése, vízmintavétel | 02-04.hó | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.tanulókat (5. és 7. osztály) |
Víz napja | ráébreszteni a gyerekeket, hogy a tiszta ivóvíz nem is olyan természetes | víz használattal kapcsolatos pazarlási és takarékossági lista | 03.24. | Vachler Nikolett, Maróti-Virág Ágnes,Sandrik Ágota | minden tanuló + lelkesebb szülők |
Föld napja | tevékenységeink természetre gyakorolt hatásainak felismerése | kiránduláson a megfigyelések gyűjtése a meghatározott szempontok alapján | 04.23. | Bakai Edit, Ruzsa Anna alsós munkaközösség | minden tanuló + lelkesebb szülők |
Fenntarthatósági témahét | több szemszögből való megközelítése a fenntarthatóságnak | gyerekek megmozgatása, úgy fizikailag mint szeellemileg | 04.10. | minden pedagógus, Sandrik Ágota | minden tanuló |
Biológiai sokféleség világnapja | élőlények sokfélesége és az életközösségek sérülékenysége közötti összefüggés keresés, még felfedezetlen élőlények | környezetünkben a biológiai sokféleség védése és támogatása | 05.22. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.tanulókat (5. és 7. osztály) |
Környezetvédelem világnapja | mit tehetünk mi a környezetünkért, ötletbörze | természettudatos gondolkodásmód„felébresztése” | 06.04-05. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettséggond.tanulókat (5. és 7. osztály) |