Ökoiskolai Programterv a 2017/2018-es tanévre

Az Ökoiskola célja, feladatai
Munkacsoport tagjai
Folyamatos feladat

Ökoiskolai programterv 2017/2018
Zöld eseménynaptár

ÖKOISKOLAI BESZÁMOLÓ 2017/2018

 ÖKOISKOLAI PROGRAMTERV A 2017/2018-AS TANÉVRE

 Az Ökoiskola célja, feladatai

  • A szülők bevonása programjainkba, megnyerésük az ökoiskolai témákhoz, célokhoz.
  • Felvilágosító előadások szervezése a szülőknek és diákoknak a környezettudatos életmód kialakításának lehetőségeiről, hogy saját otthonukban is megtudják valósítani a környezettudatosságot.
  • Annak felismertetése, hogy a gazdasági, társadalmi és ökológiai folyamatok kölcsönösen függnek egymástól, hatással vannak egymásra.
  • Fenntarthatóság pedagógiai elve érvényesüljön az iskolai élet minden színterén.
  • Környezeti nevelés témakörei segítségével, a tantárgyak közötti integráció kialakítása.
  • Környezeti nevelés kapcsán, együttműködés keresése a szülőkön kívül egyesületekkel, helyi szervezetekkel.
  • Fenntarthatósággal kapcsolatosan a gyerekek kritikus gondolkodásának és problémamegoldó képességének fejlesztése.
  • A Natura 2000 programjának gyerekekkel való megismertetése. Iskolánkhoz közel eső Natura 2000 élőhelyek felkeresése. Jelölő fajok megismerése és megfigyelése környezetünkben.
  • Törekvés az iskola energiatakarékos és környezettudatos működtetésére.
  • A feladatok megoldásában a csapatmunka előtérbe helyezése, pedagógustársak megnyerése a közös munkához.

 

Munkacsoport tagjai:

  • Lázár Zoltán (igazgató)
  • Gesztesi Éva (igazgatóhelyettes)
  • Kohlman Péter (igazgatóhelyettes)
  • Sandrik Ágota (ökoiskolai koordinátor és biológia-kémia-környezetvédelem tanár)
  • Bakai Edit (alsós munkaközösség)
  • Márta Zoltánné (magyar tanár és napközis nevelő)
  • Maróti-Virág Ágnes (természetismeret-földrajz-rajz tanár)
  • Gorzás Ágnes (szabadidő szervező)
  • Farkas Éva (technikai dolgozó)
  • Kósa Gyöngyvér (könyvtáros)

Folyamatos feladat:

  • pályázatfigyelés és pályázatírás, a lehetőségek keresése és megragadása (ökoiskolai, környezetnevelési, környezetvédelmi, egészségnevelési témakörökben),
  • ökoiskolai szemléletmód erősítése úgy a tanulókban, mint a szülőkben (szülők mint aktív közösség), kollégákban, technikai dolgozókban – a közös cél fontossága,
  • ökoiskolai értékrendek alkalmazási területeinek állandó kutatása.

 

ÖKOISKOLAI PROGRAMTERV 2017/2018

IDŐPONT FELADAT HATÁR-IDŐ FELELŐS KIT ÉRINT?
         
Szeptember        
Autómentes világnap (09.22.) 09.25-26. Sandrik Ágota term.tud.tehettség gond.tanulókat (5. és 7. osztály)

Tiszai Halfesztiválon a Jerneysek

https://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=42390

09.19. Kohlman Péter, Kiss Attila 5.o. és 7.o. tanulók
Családi sportnap (09.23.)Szeptember utolsó szombatján kerül sor a Jerney iskola hagyományos családi sportnapjára. A délelőtt első felében a családok akadályversenyét rendezzük meg, melyet tanár-diák-szülő sportmérkőzések (labdarúgás, ping-pong) követnek. A szünetekben bemutatkoznak az iskolában működő külső egyesületek is (íjászat, judo, kézilabda, atlétika, mediBall, kettlebell, görkorcsolya, tánc (hiphop, társastánc)). A sportudvari program az osztályok hagyományos bográcsos főzésével, grillezésével egészül ki.https://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=42391 09.23. Gorzás ÁgnesNyikos ImreDÖK

minden pedagógus

minden tanulót és szülőt
A Világ Legnagyobb Tanórája Programhoz csatlakozás – élelmiszerekkel, táplálkozási szokásokkal kapcsolatos fenntarthatósági témák.Természetismeret, biológia, kémia, rajz, angol és német órákon tartottunk e témakörben foglalkoztató órákat a segédtananyag felhasználásával. A gyerekek nagyon élvezték, szép munkák születtek. 09.18.-24. Maróti-Virág Ágnes,Bakai Edit,Sandrik Ágota,

Lovász Richárd, Bodóné Csendes Lilla, Hódi Ildikó, Kiss Attila

iskolánk minden tanulóját
Dorozsmai „Tökfesztivál”Délutáni foglalkozás keretében a napközis csoportokkal részt vettünk a hagyományosan megrendezésre kerülő Dorozsmai Tökfesztiválon. Előzetesen rajz készítés, őszi versek tanulása előzte meg a rendezvényt. Délután a fesztivál színpadán őszi verseket előadhatták diákjaink. A rendezvényen a gyerekek, tököt faraghattak, szalmabábut készíthettek, agyagozhattak, kipróbálhatták az arcfestést és az íjászatot is.https://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=42472 09.28. Gorzás Ágnesnapközis pedagógusok:Rúzsa Anna, Polyák Tamásné, Szabó Sándor, Wachler Nikolett napközis csoportok
FELELŐS ÁLLATTARTÁS JEGYÉBEN”! versenyen való részvétel, mely a Tappancs Állatvédő Alapítvány és a Magyar Állatvédő és Természetbarát Szövetség (MÁTSZ) szervezésében kerül megrendezésre. Állati Bölcsességek című, oktatói kézikönyv is hozzátartozik a versenyhez, mely a Kerettanterv rendelkezéseihez illeszkedik. szeptembertől kezdődően Bakai Edit 4. osztályos tanulók
Szüreti időszak 09.01.-09.30. Alsós munkaközösség minden alsós és 5. osztályos tanulót
         
Október Papírgyűjtés megszervezése-Takarítási világnap (10.09.)

Az őszi iskolai papírgyűjtés reggel 8.00-órától 16.00-ig tart. A Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft.-vel együttműködve ezen a napon papír hulladékot gyűjtünk. A gyűjtésből befolyt pénzt, szétosztjuk az osztályok között.

http://www.jerney-szeged.sulinet.hu/?p=43516

10.09. Gorzás Ágnes DÖK minden tanulót és szülőt
Zenei világnapi koncert a dorozsmai plébánia templomban 10.02. Gorzás Ágnes minden tanulót és pedagógust
Idősek otthonában – Idősek Világnapja alkalmából fellépésTolerancia, szeretet.https://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=42471 10.03. Dudás József 8.A osztálytanulói
Állatok világnapjaAlsó tagozatban madárkiállítás szervezése (házi kedvenceink a madarak).A Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület tagjainak segítségével a gyerekek madárodúkat készítettek, melyeket együttesen kihelyeztek az iskolaudvar hatalmas platánfáira. Madarakkal kapcsolatos interaktív játékokban is kipróbálhatták magukat a gyerekek.

https://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=43517

10.04. Bakai Edit, alsós munkaközös-ség, Maróti-Virág Ágnes és Sandrik Ágota alsós tanulók és 5. osztályos tanulók
Madarak folyamatos megfigyelése – VN (10.08.)A koncerthez kapcsolódóan madárhangok és hangszerek hangjának összehasonlítása, megfigyelése. egész évben Sandrik Ágota term.tud.tehettség gond.tanulókat (5. és 7. osztály)
Mozdulj a klímáért” kampányhét 10.09-13. Bakai Edit alsós tanulók
       

Családi Sportnap

https://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=43513

10.07. minden pedagógus minden szülő és diák
Természettudományos Kalandtúrahttps://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=43989 10.24. Bakai Edit 4 fő 4.o. és 4 fő 8.o. tanuló
Környezetvédelmi programsorozaton belül „Szeretem a természetet” címmel rajzpályázatot hirdetett a Csongrád Megyei Kormányhivatal, amelyen a 3. számú napközis csoportból tizenkilenc fő vett részt. Az eredményhirdetésre a klímanapon került sor, amikor többféle, környezettudatosságra tanító játékon vehettünk részt. Kézműveskedtünk, töltöttünk ki feladatlapot, horgásztunk, időjárási naptárt alakítottunk ki.https://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=44089 10.25. Ruzsa Anna 3. számú napközis csoport
       
       
         
November Milyen a tudatos vásárló? 11.13-14. Sandrik Ágota term.tud.tehettség gond.tanulókat (5. és 7. osztály)
Tappancssal kötött együttműködési szerződés – Állatvédelmi feladatok a tanévben folyamatosan. egész éven át tartó Bakai Edit 4. osztály
Füstmentes világnap (11.17.)- egészségvédelmi vonatkozások 11.20-21. Sandrik Ágota term.tud.tehettség gond.tanulókat (5. és 7. osztály)
       
SzeReTeD labor foglalkozások:-Az SZTE Gyakorló Gimnáziumában működő Szegedi Regionális Természettudományos Diáklaboratóriumot a TÁMOP-3.1.3-10/2-2010-0013 „Természetismereti tudástárral támogatott közoktatás fejlesztés”című projekt keretében hozták létre. Több éves együttműködési megállapodásunk részeként november a 7. a és 7.b (bónusz lehetőség esetén a 8. osztály is)osztály látogatott el a látványos kísérleteknek helyet adó laboratóriumba. A másfél-másfél órás interaktív foglalkozások alatt a tanulók a keverékek szétválasztásának módszereivel, továbbá a termikus kölcsönhatással ismerkedtek – játékos, interaktív formában. 11.08. és 10. Sandrik ÁgotaSzegi József 7. és 8. osztályostanulókat
Roma „Ki mit tud”https://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=44632 11.13.   Kovács Vivien Ramóna
Tolerancia VN (11.16.) 11.27-28. Sandrik Ágota term.tud.tehettség gond.tanulókat (5. és 7. osztály)
  Cetelem Zöldsuli Pályázat – hulladékból készítettek a gyerekek használati tárgyat. https://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=44398 11.13-24. Bakai Edit 4.A osztály
  Fogápolási csomagot nyertek az 1. osztályosok a DM Mosolygó fogacskák pályázatán.https://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=44644 11.15. Wachler Nikoletta 1.A osztály
  Kísérletek Kavalkádja rendezvényen (Szent-Györgyi Agorában) mutatott be kísérleteket a „nagyközönségnek” 8 fő 7.o. tanulónk (fizikából és kémiából).https://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=44640 11.25. Szegi József, Sandrik Ágota 7. osztályos tanulók
         
         
December        
PontVelem Varázsolj mosolyt egy társad arcárahttps://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=44815  12.11-12. minden pedagógus minden tanuló
Karácsonyi kézműves kirakodó vásár (környezetbarát dekorációs anyagok felhasználása)https://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=44803https://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=45394 12.20. Ruzsa AnnaGorzás ÁgnesDÖK minden tanulót és szülőt
       
Adventi várakozás és koszorúkészítés, hagyományokAz ajándékozás öröme, módja, fontossága, „nagysága” 12.18-21. alsós munkaközösség, Mihállfyné Turzó Edit – hitoktató, osztályfőnökök alsós és felsős tanulók
         
Január Ünnepek után- Egészséges táplálkozás-azok a fölösleges kalóriák – „Sztárzöldségek” 01.08-09. Sandrik Ágota term.tud.tehettség gond.tanulókat (5. és 7. osztály)
Vallások világnapja (január harmadik vasárnapja)- vallás és hagyományok 01.15-16. Sandrik Ágota term.tud.tehettség gond.tanulókat (5. és 7. osztály)
Veszélyes hulladékok elhelyezése és a szelektív hulladékgyűjtés jelentősége. 01.hónap Sandrik ÁgotaDÖK 7. és 8. osztályos tanulókat
         
Február Tisza élővilága (02.01.)-vizes élőhelyek világnapjaTisza vetélkedőn való részvételhttps://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=46186 02. hónaptól Sandrik Ágota term.tud.tehettség gond.tanulókat (5. és 7. osztály)
Ökopolc rendezése a könyvtárban folyama-tos Kósa Gyöngyvér minden tanulót
Farsang és busójárás hagyományai-jelmezek készítésénél újrahasznosítható anyagok felhasználása:Az alsó tagozatosok farsangján a nagy sikerre való tekintettel lehetőség nyílik arra, hogy jelmezüket csillámtetoválással egészítsék ki. Majd változatos, sokszínű, ötletes jelmezekkel vonulnak fel az osztályok, majd hip-hop táncstúdió bemutatója, játékos versenyfeladatok, zsákbamacska, farsangi álarc készítő verseny, majd táncmulatság színesíti a programot. http://www.jerney-szeged.sulinet.hu/?p=45633 02.16.02.23. DÖK vezetők, alsós és felsős munkaközösség alsós tanulókat és szülőket5-6. osztályos tanulók
         
Március Víz világnapja (03.22.)- Az alsó tagozatosok a Víz világnapjáról megemlékeznek. http://www.jerney-szeged.sulinet.hu/?p=45863Felső tagozatosoknak látogatás a szegedi víztoronyba Öreghölgy http://www.jerney-szeged.sulinet.hu/?p=45610

https://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=46245

03.24. Vachler NikolettMaróti-Virág ÁgnesSandrik Ágota

alsós és felsős munkaközösség

alsós és fölsős tanulókat
Fogyasztóvédelmi világnap (03.15.) 03.27. Sandrik Ágota felső tagozatos tanulókat
Boldogság VN (03.20.)- mi is a boldogság? 03.19-23. osztályfőnökök felső tagozatos tanulókat
  Egészséges Életmód vetélkedőhttps://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=46107 03.20. Sandrik Ágota 7. o. tanulók
  Húsvéti kézműves kirakodó vásár-környezetbarát anyagok felhasználása-hagyományaink. A húsvéti kézműves vásáron elsőtől a nyolcadik évfolyamig a diákok és a szülői munkaközösségek előre terveznek és készítenek az ünnephez kapcsolható szebbnél szebb kézműves termékeket, s ezen a vásáron eladhatják azokat. Az alapanyagok felhasználásnál nagy hangsúlyt kap a természetes, környezetbarát anyagok használata s a „hulladékok” újrafelhasználásának lehetősége. Vannak ajtó, asztali díszek, húsvéti lapok, tojásfestő minták. A vásárból befolyt pénzt a közösségek saját céljaikra felhasználhatják. A vásár jó alkalom arra, hogy a gyerekek gazdasági ismereteket szerezzenek, felismerjék magukban a kreativitást, az alkotás örömét is.Részvétel az immár hagyományosan a Szegedi Árkádban megrendezésre kerülő óriás húsvéti tojásfestésben 03.28. Fodor AnnaGorzás ÁgnesPolyák Tamásné

Gesztesi Éva

minden tanulót és szülőt
         
Április Fenntarthatósági Témahéthttps://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=46083 04.23.-27. Maróti-Virág Ágnes, Gorzás ÁgnesSandrik ÁgotaDÖK minden tanulót

Kaán Károly XXV. Országos Természet- és Környezetismereti Verseny

https://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=46143

04.13. Maróti-Virág Ágnes, Lovász Richárd, Sandrik Ágota 5-6. osztályos tanulók
Papírgyűjtés megszervezése Az tavaszi iskolai papírgyűjtés reggel 8.00-órától 16.00-ig tart. A Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft.-vel együttműködve ezen a napon papír hulladékot gyűjtünk. A gyűjtésből befolyt pénzt, szétosztjuk az osztályok között. 04.16. Gorzás ÁgnesDÖK minden tanulót és szülőt
Világörökség magyar vonatkozásai-közvetlen környezetünk értékes épületeiA dorozsmai szélmalom megtekintése, mely Natura 2000-es érték 04.24. Sandrik Ágota term.tud.tehettség gond.tanulókat (5. és 7. osztály)
  Határtalanul- kirándulás:– magyarság élete, szülőföldön való megmaradás kötelékei és a legfontosabb értékek– a tervezett események célja, hogy diákjaink bővítsék történelmi és természeti ismereteiket, új kapcsolatok, barátságok szövődjenek. (Erdély). 04-21-25. Gorzás Ágnes 7. osztályos tanulókat és pedagógusokat
         
Május Csak együtt létezhetünk” megyei játékos természetismereti vetélkedő 05.11. Bakai Edit 4.o. tanulók
  Dorozsma Maraton és Gyereknap (05.27.)Május 27-én szombaton ismét megrendezésre kerül a Jerney János Általános Iskola udvarán a rendezvény. Több száz családot várunk az immár hetedik alkalommal megrendezendő futófesztiválra és gyereknapra. A reggeli közös bemelegítés után kétféle útvonalon teljesíthetik majd a futótávot. A beérkezőket 10 asztalnál várjuk, hogy mindenkinek átadjuk a szponzorok által összeállított ajándékcsomagot, benne oklevelet, ásványvizet, almát. A futás után színes programok és bemutatók várják a gyerekeket és szüleiket. 05.26. Gorzás Ágnes és Nyikos Imre és Bor Ervin vezetésévelminden pedagógusDÖK minden gyerek
Madarak és fák napja (05.10.)Folyamatos madármegfigyeléseink eredményeinek összegzése hangsúlyosan kiemelve a Natura2000-es fajokat mint pl. kerti rozsdafarkú, búbos banka, seregély, tengelice, vadgerle, széncinege, fehér gólya, füsti fecske, búbos pacsirta, megyvágó… 05.15. Sandrik Ágota term.tud.tehettség gond.tanulókat (5. és 7. osztály)
Biológiai sokféleség – Biodiverzitás napja 05.22. Sandrik Ágota term.tud.tehettség gond.tanulókat (5. és 7. osztály)
Legyél te is mesehőshttps://www.jerney-szeged.edu.hu/?paged=2 05.30. Bakai Edit 4.o.tanulói
       
Dohányzásmentes világnap (05.31.) 05.29. Sandrik Ágota term.tud.tehettség gond.tanulókat (5. és 7. osztály) 8.osztályos tanulókat
         
Június Környezetvédelmi világnap (06.05.) 06.04-05. Sandrik Ágota term.tud.tehettség gond.tanulókat (5. és 7. osztály)
 

Füvészkertbe látogattunk 5. és 7. osztályos szakkörösökkel

https://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=46668

06.04. Sandrik Ágota term.tud.tehettség gond.tanulókat (5. és 7. osztály)
 

Fel-Hajtás Versenyen

https://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=46602

06.07. Sandrik Ágota 7. osztályos tanulók
  Alsósok a Vadasparkbanhttps://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=46383 06.07. tanító kollégák  
  Turisztikai és honismereti tábor Tata 06.19-23. Lázár Zoltán, Gorzás Ágnes táborozó gyerekeket

 

Zöld eseménynaptár

Program
neve
Célja Feladata Ajánlott megvalósítási
időszak
Felelős Bevontak köre
(szülők is)
Autómentes világnap elgondolkodni a közlekedés következményei-ről különböző módon közlekedők megszámlálása-adatgyűjtés 09.25-29. Sandrik Ágota term.tud.tehettség gond.tanulókat (5. és 7. osztály)
Állatok világnapja(„madarak” kiemelve MME előadóinak részvételével) figyelemfelhívás a környezetünkben élő madarakról való gondoskodásra, valamint a felelős madártartásra a madárbarát kert főbb ismérveinek megismerése, madárodú készítése 10.04. Bakai Edit, Maróti-Virág Ágnes, Sandrik Ágota 2-5. osztályos tanulók
Füstmentes világnap (11.17.)- egészségvédelmi vonatkozások a dohányzás és légszennyezés veszélyeiről való beszélgetés a káros, lehetséges következmények megismertetése 11.20-21. Sandrik Ágota term.tud.tehettség gond.tanulókat (5. és 7. osztály)+ 8. osztályos tanulók
Vizes élőhelyek világnapja Tisza s más élővizeink haszna, s védelmének fontossága gyalogtúra, környezetünk megfigyelése, vízmintavétel 02-04.hó Sandrik Ágota term.tud.tehettség gond.tanulókat (5. és 7. osztály)
Víz napja ráébreszteni a gyerekeket, hogy a tiszta ivóvíz nem is olyan természetes víz használattal kapcsolatos pazarlási és takarékossági lista 03.24. Vachler Nikolett, Maróti-Virág Ágnes,Sandrik Ágota minden tanuló + lelkesebb szülők
Föld napja tevékenységeink természetre gyakorolt hatásainak felismerése kiránduláson a megfigyelések gyűjtése a meghatározott szempontok alapján 04.23. Bakai Edit, Ruzsa Anna alsós munkaközösség minden tanuló + lelkesebb szülők
Fenntarthatósági témahét több szemszögből való megközelítése a fenntarthatóságnak gyerekek megmozgatása, úgy fizikailag mint szeellemileg 04.10. minden pedagógus, Sandrik Ágota minden tanuló
Biológiai sokféleség világnapja élőlények sokfélesége és az életközösségek sérülékenysége közötti összefüggés keresés, még felfedezetlen élőlények környezetünkben a biológiai sokféleség védése és támogatása 05.22. Sandrik Ágota term.tud.tehettség gond.tanulókat (5. és 7. osztály)
Környezetvédelem világnapja mit tehetünk mi a környezetünkért, ötletbörze természettudatos gondolkodásmód„felébresztése” 06.04-05. Sandrik Ágota term.tud.tehettséggond.tanulókat (5. és 7. osztály)

>>> Vissza <<<