Az Ökoiskola célja, feladatai
Munkacsoport tagjai
Folyamatos feladat
Ökoiskolai programterv 2021/2022
Zöld eseménynaptár
ÖKOISKOLAI PROGRAMTERV A 2021/2022-ES TANÉVRE
- A szülők bevonása programjainkba, megnyerésük az ökoiskolai témákhoz, célokhoz.
- Felvilágosító előadások szervezése a szülőknek és diákoknak a környezettudatos életmód kialakításának lehetőségeiről, hogy saját otthonukban is megtudják valósítani a környezettudatosságot.
- Annak felismertetése, hogy a gazdasági, társadalmi és ökológiai folyamatok kölcsönösen függnek egymástól, hatással vannak egymásra.
- Fenntarthatóság pedagógiai elve érvényesüljön az iskolai életben.
- Környezeti nevelés témakörei segítségével, a tantárgyak közötti interdiszciplináris kapcsolat kialakítása.
- Környezeti nevelés kapcsán, együttműködés keresése a szülőkön kívül egyesületekkel, helyi szervezetekkel.
- Fenntarthatósággal kapcsolatosan a gyerekek kritikus gondolkodásának és problémamegoldó képességének fejlesztése.
- A Natura 2000 programjának gyerekekkel való megismertetése. Iskolánkhoz közel eső Natura 2000 élőhelyek felkeresése. Jelölő fajok megismerése és megfigyelése környezetünkben.
- Törekvés az iskola energiatakarékos és környezettudatos működtetésére.
- A feladatok megoldásában a csapatmunka előtérbe helyezése, pedagógustársak megnyerése a közös munkához.
- Lázár Zoltán (igazgató)
- Gesztesi Éva (igazgatóhelyettes)
- Kohlman Péter (igazgatóhelyettes)
- Sandrik Ágota (ökoiskolai koordinátor és biológia-kémia-környezetvédelem tanár)
- Dobó Imréné (alsós munkaközösség)
- Kovács Olga (tanító)
- Patartics Emma (természetismeret-földrajz-történelem tanár)
- Gorzás Ágnes (szabadidő szervező)
- Farkas Éva (technikai dolgozó)
- Muresán Orsolya (könyvtáros)
- pályázatfigyelés és pályázatírás, a lehetőségek keresése és megragadása (ökoiskolai, környezetnevelési, környezetvédelmi, egészségnevelési témakörökben),
- ökoiskolai szemléletmód erősítése úgy a tanulókban, mint a szülőkben (szülők mint aktív közösség), kollégákban, technikai dolgozókban – a közös cél fontossága,
- ökoiskolai értékrendek alkalmazási területeinek állandó kutatása.
ÖKOISKOLAI Munkaterv 2021/2022
IDŐPONT | FELADAT | HATÁR-
IDŐ |
FELELŐS | KIT ÉRINT? |
Autómentes világnap (09.22.) | 09.14-20. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.
tanulókat (5-7. osztály) |
|
FOKA – Identitás erősítése csodás környezetben a Tisza parton | 09.17. | Lázár Zoltán, Pécsi Hajnalka, Medgyesi Beáta | 1-8. osztályos tanulókkal | |
Dorozsmai Tökfesztivál
(tökfaragás) |
09.24-25. | Napközis nevelők | alsós tanulókat + hétvégén a családokat | |
Papírgyűjtés | 09.27. | Gorzás Ágnes
DÖK |
iskolánk minden diákja, tanára és a szülők | |
Október | Állatok Világnapja | 10.02. | Bakai Edit | tanítók |
Természettudományos kalandtúra – SZERETED Labor szervezésében | 10.08. | Kovácsné Molnár Csilla | 4. és 8. osztályos tanulók (kettő 5 fős csapat) | |
SzeReTeDlabor foglalkozások:-
Az SZTE Gyakorló Gimnáziumában működő Szegedi Regionális Természettudományos Diáklaboratóriumot a TÁMOP-3.1.3-10/2-2010-0013 „Természetismereti tudástárral támogatott közoktatás fejlesztés”című projekt keretében hozták létre. Több éves együttműködési megállapodásunk részeként november a 7. a és 7.b (bónusz lehetőség esetén a 8. osztály is)osztály látogatott el a látványos kísérleteknek helyet adó laboratóriumba. A másfél-másfél órás interaktív foglalkozások alatt a tanulók a keverékek szétválasztásának módszereivel, továbbá a termikus kölcsönhatással ismerkedtek – játékos, interaktív formában. |
10. 12. és 03.29., 03.31. | Sandrik Ágota
Polyák-Léderer Szilvia |
7.a, 7.b és 8.a osztályos
tanulókat |
|
„Mozdulj a klímáért” kampányhét
|
10.04-08. | Dobó Imréné,
Lovai Ágota, Sandrik Ágota |
alsós és felsős tanulók | |
A Világ Legnagyobb Tanórája Programhoz csatlakozás – Minőségi oktatás vagy Fellépés az éghajlatváltozás ellen | 10.04-08. | Sandrik Ágota
minden osztályfőnök kolléga |
2-8. osztályos tanulók | |
Családi Sport és Közösségi Nap | 10.25. | Gorzás Ágnes | minden tanár , minden diák és a szülők | |
Madarak folyamatos megfigyelése – VN (10.04.-) | egész évben | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.
tanulókat (5. és 7. o,) |
|
Szüreti időszak | 09.01-09.30. | Alsós munkaközösség | minden alsós osztályos tanulót | |
Kézmosás világnapja (10.15)
Takarékossági világnap (10.31.) |
10.11-15. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.
tanulókat (5- 7. osztály) |
|
November | Milyen a tudatos vásárló?
|
11. 08-12. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.
tanulókat (5-7. o.) |
Füstmentes világnap (11.21.)- egészségvédelmi vonatkozások | 11.15- 19. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.
tanulókat (5-7. o.) |
|
Dél-alföldi régió ökoiskolai vetélkedő | 11.19. | Sandrik Ágota | 5-8. osztály vegyes csapata | |
December | Karácsony a szeretet és megértés ünnepe. | 12.07-11. | Sandrik Ágota osztályfőnökök | term.tud.tehettség gond.
tanulókat (5. és 7. o.) |
Adventi várakozás és koszorúkészítés,hagyományok
Az ajándékozás öröme, módja, fontossága, „nagysága” |
12.14-18. | alsós munkaközösség, Mihállfyné Turzó Edit – hitoktató, osztályfőnökök | alsós és felsős tanulók | |
Január | Ünnepek után- Egészséges táplálkozás-azok a fölösleges kalóriák – „Sztárzöldségek” | 01.04-09. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.
tanulókat (5. és 7. o.) |
Vallások világnapja (január harmadik vasárnapja)- vallás és hagyományok | 01. 11-15. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.
tanulókat (5. és 7. o.) |
|
Veszélyes hulladékok elhelyezése és a szelektív hulladékgyűjtés jelentősége. | 01.hónap | Sandrik Ágota
DÖK |
5. és 7. osztályos tanulókat | |
Február | Ökopolc rendezése a könyvtárban | folyama-tos | Muresán Orsolya | minden tanulót |
Farsang és busójárás hagyományai-jelmezek készítésénél újrahasznosítható anyagok felhasználása. | 02.18.
|
alsós munkaközösség | alsós tanulókat és szülőket ás tanítókat | |
Március | „Pénz 7” pénzügyi és vállalkozói témahét | 03.07-11. | Gesztesi Éva és az iskola minden pedagógusa | alsós és felsős tanulókat |
Víz világnapja (03.22.)-
Az alsó és felső tagozatosok a Víz világnapjáról megemlékeznek.
|
03.22. | Dobó Imréné,
Patartics Emma, Sandrik Ágota, alsós és felsős munkaközösség |
alsós és fölsős tanulókat | |
Happy hét | 02.28-03.04. | osztályfőnökök | felső tagozatos tanulókat | |
ZöldOkos Kupa Palánta versenyek | 03.04- | Sandrik Ágota | 7-8. osztályos tanulók | |
Április | Digitális Témahét
Egészséges életmód bemutatása digitális eszközökkel https://www.jerney-szeged.edu.hu/?p=60628 |
04.04-08. | Dudás József és minden kolléga | alsó és felső tagozatos tanulóink |
Zöld Európa interaktív foglalkozás | 04.06. | Sandrik Ágota | 7.a, 7.b, 8.a osztályos tanulók | |
Fenntarthatósági Témahét | 04.25-29. | Bakai Edit, Sandrik Ágota, iskolánk minden pedagógusa | iskolánk minden tanulója | |
Föld világnapja (04.22.)- rajz, vers és fogalmazás iskolai pályázat.
A középpontban a környezettudatos egyén gondolkodásmódja és cselekedetei állnak. Föld napja a Füvészkertben |
04.23. | Dobó Imréné, Bakai Edit, Kovács Olga Sáriné Vetró Zsuzsanna, alsós és fölsős munkaközösség | alsó és felső tagozat csapatai | |
Papírgyűjtés megszervezése
Az tavaszi iskolai papírgyűjtés reggel 8.00-órától 16.00-ig tart. A Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft.-vel együttműködve ezen a napon papír hulladékot gyűjtünk. A gyűjtésből befolyt pénzt, szétosztjuk az osztályok között. |
04.25. | Gorzás Ágnes
DÖK |
minden tanulót és szülőt | |
Május | ZöldOkoskupa Magonc versenyek | 05.01.-05.20. | Patartics Emma, Sandrik Ágota | 5-8. osztályos tanulókat |
Dohányzásmentes világnap (05.31.) | 05.23-27. | Sandrik Ágota | biológia és természetismeret órákon (5. -8. osztály) | |
Jerneys családi délelőtt iskolaudvarunk csodás környezetében | 05.14. | Sandrik Ágota | 7. osztályos tanulók | |
Június | Osztálykirándulások
Természetközeli programokkal készültünk: Szegedi Vadaspark, Szegedi Füvészkert, Újszegedi Liget, kerékpártúra Sziksós tóhoz… |
06.02-03. | Iskolánk minden pedagógusa | iskolánk minden diákja |
Cserebere Palánta kezdeményezés – „bevezető stádium” | 06. hó folyamán | Sandrik Ágota, Bakai Edit, Pécsi Hajnalka, Fekete Kata, Sütő-Sós Szeréna | iskolánk minden diákja | |
Határtalanul – Tanulmányi kirándulás Erdélybe (Gyilkos tó és Békás szoros; Szent Anna tó és Mohos láp; Somlyó hegy, Torjai büdös barlang …)- csodás természeti környezetben | 06.08-12. | Lázár Zoltán
Lovai Ágota Sandrik Ágota |
7.a, 7.b és 6 fő 8.a osztályos tanulók | |
Erdei vándortábor a Mátrába | 06.27-07.03. | Sáriné Vetró Zsuzsanna, Petrovné Koczkás Ágnes | táborozó gyerekeket |
Program
neve |
Célja | Feladata | Ajánlott megvalósítási
időszak |
Felelős | Bevontak köre
(szülők is) |
Autómentes világnap (09.22.) | Figyelemfelhívás, elgondolkodta-tás. | Kerékpározás és gyalogos közlekedés népszerűsítése. | 09.13-17. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.és biológia, kémia órákon a
tanulókat (5. és 8. osztály) |
„Mozdulj a klímáért” kampányhét | Klímaváltozás hatásai. | Egyéni felelősségünk felismertetése. | 10.04-10.08. | Dobó Imréné,
Bakai Edit, Sandrik Ágota |
alsós és felsős tanulók |
Állatok világnapja | figyelemfelhívás a környezetünkben élő madarakról való gondoskodásra, valamint a felelős madártartásra | a madárbarát kert főbb ismérveinek megismerése, madárodú készítése | 10.04. | Dobó Imréné, Bakai Edit | 2-4. osztályos tanulók |
Füstmentes világnap (11.17.)- egészségvédelmi vonatkozások | a dohányzás és légszennyezés veszélyeiről való beszélgetés | a káros, lehetséges következmények megismertetése | 11. 15-19. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.
tanulókat (5.,6. és 7. osztály) + 8. osztályos tanulók |
Vizes élőhelyek világnapja | Tisza s más élővizeink haszna, s védelmének fontossága | gyalogtúra, környezetünk megfigyelése, vízmintavétel | 02-04.hó | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.
tanulókat (5. és 7. osztály) |
Víz napja | ráébreszteni a gyerekeket, hogy a tiszta ivóvíz nem is olyan természetes | víz használattal kapcsolatos pazarlási és takarékossági lista | 03.22. | Dobó Imréné , alsós munkaközösség, Patartics Emma,
Sandrik Ágota |
minden tanuló + lelkesebb szülők |
Fenntarthatósági témahét | több szemszögből való megközelítése a fenntarthatóságnak | gyerekek megmozgatása, úgy fizikailag mint szellemileg | 04.25-29. | minden pedagógus, Sandrik Ágota | minden tanuló |
Föld napja | tevékenységeink természetre gyakorolt hatásainak felismerése | kiránduláson a megfigyelések gyűjtése a meghatározott szempontok alapján | 04.25. | Dobó Imréné
alsós munkaközösség |
minden tanuló + lelkesebb szülők |
Biológiai sokféleség világnapja | élőlények sokfélesége és az életközösségek sérülékenysége közötti összefüggés keresés, még felfedezetlen élőlények | környezetünkben a biológiai sokféleség védése és támogatása | 05.23-27. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettség gond.
tanulókat (5. és 7. osztály) |
Környezetvédelem világnapja-iskolai vetélkedő | mit tehetünk mi a környezetünkért, ötletbörze | természettudatos gondolkodásmód
„felébresztése” |
06. 01-10. | Sandrik Ágota | term.tud.tehettséggond.
tanulókat (5. és 7. osztály) |